Minder verkeersdoden, maar meer fietsongevallen in 10 jaar tijd in West-Vlaanderen

In 2011 waren er nog meer dan 100 dodelijke verkeersslachtoffers, vorig jaar nog maar een vijftigtal. Minder goed nieuws is dat er steeds meer fietsers omkomen in het verkeer. In bijna de helft van de gevallen vorig jaar was een fietser betrokken, dat is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. De slachtoffers worden ook steeds ouder. 

In 2011 vielen er nog meer dan 100 dodelijke slachtoffers op de West-Vlaamse wegen, vorig jaar waren er 51 verkeersdoden in 50 verkeersongevallen. "We zijn de enige provincie waar de dodelijke ongevallen zo consequent blijven dalen. Aan de andere kant is het toch verontrustend dat in bijna 42% van de gevallen, de slachtoffers fietsers zijn", reageert West-Vlaams gourverneur Carl Decaluwé.

De ongevallen gebeuren vooral op wegen waar geen afgescheiden fietspad is en bij mensen die ouder zijn dan 60 jaar. De provincie wil extra maatregelen nemen om ook daar het aantal slachtoffers te doen dalen. De gouverneur wil iedereen die een elektrische fiets koopt op rijvaardigheidscursus sturen.

Iedereen die een elektrische fiets of speedpedelec koopt, zou het best een rijvaardigheidsles volgen
Provinciegouverneur Carl Decaluwé

Sensibiliseren

61 % van de fietsers betrokken bij een dodelijk verkeersongeval is boven de 60 jaar. "Ik ben blij dat de ouderen bewegen", zegt Decaluwé. "Maar dat vergt toch een bepaalde soepelheid. Het is fijn dat mensen van alle leeftijden willen fietsen, maar dat moet ook veilig kunnen gebeuren. Iedereen die een elektrische fiets of speedpedelec koopt, zou het best een rijvaardigheidscursus volgen. En de 60-plussers zouden misschien sowieso nog wel eens een fietscusus kunnen gebruiken. Dat ga ik eens bekijken samen met seniorenverenigingen. Deze kleine maatregelen moeten de curve naar beneden krijgen."

Gescheiden fietspaden

"Ook gescheiden fietspaden zijn een pak veiliger", zegt Decaluwé. "Mensen zijn afgeleid door het bellen of zijn bezig met andere dingen achter het stuur. Via camera’s of andere detectiesystemen zou dit strenger aangepakt kunnen worden. Als de ambitie is om naar geen verkeersslachtoffers te gaan, dan moet er toch een tandje bijgestoken worden."

Meest gelezen