Franstalige mediamarkt opgeschud: DPG Media en Rossel nemen samen RTL België over

De Belgische mediabedrijven DPG Media (VTM, Het Laatste Nieuws, De Morgen, ...) en Rossel (Le Soir) nemen samen RTL België over, dat in Franstalig België actief is. De overname raakte al eerder bekend, maar wordt nu officieel bevestigd.

DPG Media, de eigenaar van onder meer VTM en Het Laatste Nieuws, en Rossel, de uitgever van onder meer Le Soir en medeaandeelhouder van Mediafin (De Tijd), betalen 250 miljoen euro voor de RTL België. Beide bedrijven zullen elk voor 50 procent aandeelhouder zijn.

RTL België heeft 3 tv-zenders in Franstalig België: RTL-TVI, Club RTL en Plug RTL. De zenders zijn samen goed voor ruim een derde van de markt in Franstalig België. Behalve televisie is RTL België ook actief met radio (Bel RTL, Radio Contact en het digitale station Mint), RTL Play (streaming) en de nieuwswebsite RTLInfo.be.

Voor DPG Media, dat erg sterk staat in Vlaanderen en Nederland, is de overname een eerste echt grote stap op de tv- en radiomarkt in het zuiden van ons land. Ook Rossel ziet ermee zijn eigen media-aanbod in België sterk verbreden.

DPG Media was onlangs trouwens ook in de running voor de overname van RTL Nederland, waar het zelf al actief is op de krantenmarkt. Maar daar koos RTL uiteindelijk voor een fusie met Talpa.

"Digitale transformatie"

De nieuwe eigenaars zullen naar eigen zeggen inzetten op een versnelde digitale transformatie van de radio- en televisiezenders van RTL België. "We zijn verheugd om dit ambitieuze project met DPG Media uit te voeren in een hernieuwd strategisch partnership. We hebben een erg complementaire expertise om de digitale transformatie van RTL Belgium te versnellen", aldus Rossel-CEO Bernard Marchant daarover in een persbericht.

In een reactie op de overname zegt het personeel van RTL België alvast waakzaam te zijn over het behoud van de werkgelegenheid, de bedrijfscultuur en de eigenheid en onafhankelijk van de mediagroep.

Meest gelezen