7 doden en 454 gewonden bij wegenwerken: laat je niet afleiden door je smartphone en neem wat gas terug

In 2019 vielen bij wegenwerken in Vlaanderen 7 doden en gebeurden er 454 ongevallen met gewonden, een hoge tol. We zijn soms te nonchalant wanneer we een werfzone naderen, we zitten op onze smartphone te tokkelen, en we rijden vaak te snel. Ook in de werfzone zelf, en dat is gevaarlijk voor de mensen die aan de weg aan het werken zijn. Deze week start een nieuwe campagne om ons een beetje bij de les te houden.

In juli en augustus gaat de Vlaamse overheid op tal van plekken aan de weg werken, ook op de snelweg. De grootste werf van de zomer is de bouw van de spitsstrook op de E314 van Leuven naar Aarschot. Het zal in september voor de pendelaars een verademing zijn wanneer die open gaat, maar tot die tijd wordt het wel nagelbijten in de file. En met nagelbijten volgen ook frustratie, ongeduld en ongevallen.

De belangrijkste oorzaak voor ongevallen voor en in een werfzone is onoplettendheid. Weggebruikers zijn afgeleid of verstrooid, zien de verkeersborden met snelheidsbeperkingen niet of te laat, en rijden dan plots in op een muur van stilstaand verkeer. In 2019 vielen daarbij 7 doden. De cijfers voor 2020 zijn niet veel beter: vooral aan de werkzaamheden op de E17 in Gentbrugge en op de E313 in Geel lieten verschillende mensen het leven omdat ze de file te laat zagen aankomen. 

We letten soms ook nog te weinig op onze snelheid. Recente cijfers van het verkeersinstituut Vias tonen aan dat 2 op de 3 Belgen ‘vergeet’ te vertragen bij wegenwerken. Daarmee zijn we één van de slechtste leerlingen in de Europese klas. Daarom lanceert minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) een nieuwe campagne die weggebruikers oproept extra aandachtig te zijn in de buurt van wegenwerken.

Er komen 6 verschillende affiches langs de snelwegen en een campagne via sociale media. “Deze geheugensteuntjes zijn geen overbodige luxe. Spijtig genoeg zijn er nog heel wat bestuurders die geen oog hebben voor de snelheidsbeperkingen, met alle gevolgen van dien", aldus Peeters.

(c) AWV

De campagne doet vooral een beroep op de burgerzin van de individuele weggebruiker: wees alert en neem gas terug. Het is niet alleen verstandig voor je eigen veiligheid, maar ook voor het welzijn van de mensen die het lastige en gevaarlijke werk langs de weg uitvoeren, vaak naast het verkeer dat hen voorbij raast.

Eerder dit jaar en ook in 2020 was er kritiek op de maatregelen van de Vlaamse overheid n.a.v. de grote werkzaamheden op de E17 in Gentbrugge en op de E313 in Geel. Het Agentschap en Wegen en Verkeer en de federale politie zouden extra maatregelen en controles pas gestart zijn na zware aanrijdingen met doden en gewonden, te laat dus.

Onze ploeg van "Het journaal" verzamelde reacties van wegarbeiders in dit verslag:

Videospeler inladen...

Het kabinet van Lydia Peeters betwist dit. “Elke werf is anders en op het vlak van beveiliging moet je steeds maatwerk leveren. Bij de start van een werf overleggen we altijd met betrokken partijen, ook de wegpolitie. Die voert systematisch controles uit op snelheid en afstand.” De Vlaamse overheid heeft ook zelf een aantal instrumenten om overdreven snelheid te controleren. Zo staat de zogenoemde ‘superflitspaal’ momenteel aan de werken op de E314 richting Limburg.

Het Agentschap Wegen en Verkeer beschikt ook over een installatie voor mobiele trajectcontrole. Die staat momenteel aan de Kennedytunnel, vlak bij de werkzaamheden van de Oosterweel. Geen overbodige luxe want daar gebeuren dagelijks ongevallen. Al kan je je afvragen of dat met de quasi permanente congestie in de buurt aan overdreven snelheid ligt. Dit wegvak was al voor de werkzaamheden oververzadigd, met massa’s aanrijdingen tot gevolg, en dat is er met de werken niet op verbeterd. De oplossing volgt in 2027, wanneer de nieuwe Scheldetunnel open gaat.

Meest gelezen