Werken aan Leuvense sporen moeten goederenverkeer naar hoger niveau tillen

Infrabel voert momenteel werken uit aan de sporenbundel M in Leuven. Die wordt omgebouwd met enkele lange sporen (tot 750 meter) voor goederentreinen. De hervorming moet het goederenvervoer per spoor bevorderen. Dankzij de nieuwe en moderne infrastructuur kan de sporenbundel uitgroeien tot een logistieke draaischijf in Vlaams-Brabant.

De werken moeten er mee voor zorgen dat het goederenvervoer per spoor tegen 2030 bijna kan verdubbelen. Dat moet ook een positieve invloed hebben op de economie, de mobiliteit en het milieu. Meer goederenverkeer betekent minder vrachtwagens op de weg en dus minder luchtvervuiling.

Strategische positie Leuven

De centrale ligging van het Leuvense station, omringd door verschillende bedrijven en de nieuwe sporenbundel maakt dat Leuven zal kunnen uitgroeien tot een belangrijke logistieke draaischijf. Zo kan de aanvoer van goederen en materiaal gebeuren tot vlakbij het stadscentrum, waarna de verdere verdeling naar de eindklant kan gebeuren.

Nood aan vernieuwing

De vernieuwing van de sporenbundel is nodig omdat de spoorinfrastructuur daar op het einde van zijn levensduur zit. Daarnaast moeten de bestaande sporen en wissels vereenvoudigd en gemoderniseerd worden. De nieuwe sporenbundel zal bestaan uit vier lange sporen (twee sporen van 600m, één spoor van 700m en één spoor van 750m) en nog zeven andere sporen (+/- 300 à 400m). Ook zal de bundel geschikt zijn om alle types van treinen/wagons te laten uitwijken en op te stellen.

De nieuwe Bundel M zal begin 2022 operationeel zijn. 

Infrabel

Meest gelezen