Opgelet voor valse sms over schoolbonus: "Oplichters spelen in op actualiteit om je te verleiden" 

Momenteel is het opletten geblazen voor een phishingbericht over de uitbetaling van de schoolbonus. Het Vlaams Agentschap Uitbetaling Groeipakket (VUTG) waarschuwt dat het gaat om oplichters die je bankgegevens en andere vertrouwelijke informatie proberen te achterhalen. "Oplichters gebruiken de actualiteit om mensen nieuwsgierig te maken", zegt Katrien Eggers, woordvoerder van het Centrum voor Cybersecurity.

De schoolbonus wordt normaal automatisch door het VUTG uitbetaald in augustus, samen met het Groeipakket. Toch ontvangen heel wat mensen momenteel een sms of WhatsApp-berichtje met daarin een link om de bonus nu al te ontvangen. "Een uitbetaler van het Groeipakket vraagt je nooit om pincodes, codes op een kaartlezer of kaartgegevens, ook niet via de telefoon. Er wordt ook nooit gevraagd om gegevens te controleren via linken in sms of WhatsApp-berichten", stelt Leen Du Bois, woordvoerder van het VUTG.

Nu de vakantieperiode is aangebroken, spelen criminelen daarop in om vertrouwelijke gegevens te bemachtigen

Katrien Eggers, woordvoerder van het Centrum voor Cybersecurity

"Nu de vakantieperiode is aangebroken, spelen criminelen daarop in om vertrouwelijke gegevens te bemachtigen", verklaart Katrien Eggers, woordvoerder van het Centrum voor Cybersecurity. "Op basis van wat er actueel is, gaan criminelen zo’n berichten versturen. Het is eigenlijk een beetje psychologie. Oplichters proberen mensen te verleiden om in te gaan op iets wat op dat moment belangrijk is, of iets wat ze op dat moment niet verdacht zullen vinden."

Nog nooit van "phishing" gehoord? Deze video legt het je uit in slechts 1 minuut. De tekst gaat daarna verder.

Videospeler inladen...

Klassiek versus actuagebonden

Een ander voorbeeld van zo'n phishingbericht dat nu inspeelt op de actualiteit, gaat over de teruggave van je vakantiegeld. Het wordt valselijk verspreid in naam van de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie. "Dit bericht circuleert al sinds april en vraagt je ook om te klikken op een link, doe dat dus zeker niet", aldus Eggers. 

Naast de valse berichten die tijdelijk de ronde doen, heb je enkele klassiekers die oplichters het hele jaar door gebruiken. "Voorbeelden van blijvertjes zijn een zogezegde sms van Proximus of Telenet over een openstaande rekening. Of een bericht over een pakketje dat je nog zou moeten ophalen, maar waar je niets van afweet. Een ander voorbeeld gaat over een verlopen bankkaart met een link naar waar je een nieuwe kaart moet aanvragen", zegt de woordvoerder van het Centrum voor Cybersecurity.

Hoe komt het dat ik zo'n berichtje ontvang?

Maar hoe komen die criminelen nu aan je telefoonnummer? "Het grote Facebooklek van enkele maanden geleden speelt daar een rol in", legt VRT-journalist en expert desinformatie & sociale media, Tim Verheyden, uit. "Toen kwamen wereldwijd de gegevens van 533 miljoen gebruikers op straat te liggen. Daarbij zaten de namen en de telefoonnummers van 3,18 miljoen Belgen. Oplichters gebruiken nu onder meer die telefoonnummers om mensen te bestoken met bijvoorbeeld valse en frauduleuze sms'jes."

Het grote Facebooklek van enkele maanden geleden speelt daar een rol in

Tim Verheyden, VRT-journalist

Eens je nummer op zo'n gelekte lijst terechtkomt, kan je wel vaker valse berichten ontvangen, weet Katrien Eggers. "Maar oplichters kunnen ook zelf telefoonnummers genereren via telefoonboeken bijvoorbeeld. Eigenlijk kan iedereen het doelwit worden van phishers."

Hoe wapen ik mezelf tegen phishingberichten?

Het Centrum voor Cybersecurity geeft ook nog enkele tips om phishingberichten te herkennen: 

  1. Officiële instanties zoals de FOD Financiën gaan je nooit via sms of WhatsApp contacteren voor iets als een premie of bonus. Vraag je dus steeds af of het kanaal waarmee ze je contacteren wel gangbaar en betrouwbaar is. 
  2. Klik nooit op een link in een bericht en verwijder het meteen. "Ontvang je je jouw rekening van bijvoorbeeld Proximus normaal via mail en niet via sms? Ga dan naar de klantenzone waar je je rekeningen zelf kan raadplegen of bel naar de klantendienst", vertelt Katrien Eggers.
  3. Het verdachte bericht kan ook gemeld worden via verdacht@safeonweb.be en het meldpunt voor (internet)fraude. "Als je ons een screenshot van het sms'je doorstuurt, kunnen wij de link detecteren en blokkeren. Als andere mensen dan minder aandachtig zijn en op die link klikken, krijgen ze de melding dat ze op een onbetrouwbare website zijn terechtgekomen en best niet doorklikken."

Meest gelezen