Vlaamse zomerscholen starten: "Spelen en leren gaan hand in hand"

Zo’n 180 Vlaamse scholen bieden in de maanden juli en augustus lessen aan voor leerlingen die tijdens de coronacrisis een achterstand opgelopen hebben. In totaal nemen 11.000 leerlingen deel. 

Heel de zomer lang zijn er overal in Vlaanderen zomerscholen. In Lievegem, in het Meetjesland, beginnen ze er vandaag al aan. "De komende twee weken nemen 30 leerlingen deel", zegt directeur Lode Wytynck, "We spraken vooral de zwakkere leerlingen aan die extra oefening konden gebruiken." Vooral kinderen die het soms moeilijk hebben extra tijd nodig. " We merken dat leerlingen uit de jongere leerjaren extra aandacht nodig hebben. Voor hen is het extra moeilijk om zich lang te concenctreren achter de computer, voor hen is het belangrijk dat we de basisleerstof er nog eens indrillen." 

De directeur is tevreden over het aantal deelnemers: "We kunnen spreken van een succes, want we zijn pas laat in gang geschoten, en bovendien hadden heel wat gezinnen al andere plannen." 

Bekijk hier het verslag uit “Het journaal 13u” (en lees verder onder de video):

Videospeler inladen...

Minder leerachterstand

Hoewel het voorbije schooljaar opnieuw getekend is door de coronacrisis spreekt directeur Wytinck van een goed schooljaar: " We zijn het voorbije schooljaar maximaal twee weken dicht geweest, waardoor de achterstand dit jaar kleiner is dan vorig schooljaar. Bovendien zijn we in september met een inhaalbeweging gestart. Toch is er met de verlengde vakanties belangrijke lestijd verloren gegaan, sommigen slepen nog achterstand mee van het vorige schooljaar."

Eén van de grote verschillen met een gewoon schooljaar is dat kinderen in groepjes van tien zitten: "Het gaat er een pak meer ontspannen aan toe. Het contact is nauwer, en dat komt sommige kinderen echt ten goede, want die bloeien open in die kleinere groepen", zegt directeur Lode Wytynck. 

We gaan gelukkige kinderen zien die naar de zomerschool mogen komen
Lode Wytynck, directeur Gemeentelijke Basisschool Lievegem

Een zorgleerkracht maakt voor elk kind een individeel traject. "In de voormiddag bekijken we waar de kinderen struikelen, en zo maken we een plan op maat van elk kind." Na de middag is er tijd voor muzische of creatieve activiteiten. "Die worden overgenomen door een organsiatie, zodat het niet te zwaar wordt voor de zorgleerkrachten", verduidelijkt Wytinck. 

Meest gelezen