Foto VTI Deinze

VTI Deinze is boos over hervorming onderwijs: "Zonder genoeg praktijk gaan leerlingen moeilijk werk vinden"

Het VTI in Deinze is niet tevreden met de nieuwe eindtermen in het onderwijs. De hervorming betekent dat ze minder praktijklessen mogen geven aan hun leerlingen, terwijl ze dat juist heel belangrijk vinden. "Dit is niet goed voor de motivatie van de leerlingen", klinkt het bij directeur Sam Heyerick.

Het VTI in Deinze slaakt een noodkreet naar de overheid, omdat ze vrezen dat de modernisering van het secundair onderwijs niet goed is voor de leerlingen van hun school. Het VTI is een technische secundaire school met praktijklessen in verschillende richtingen, en daarvan zouden er minder zijn als de hervorming wordt uitgevoerd. "Dat is niet goed voor de motivatie van de leerlingen, want zij kiezen voor een technische richting. En dat technische gedeelte gaat nu volledig verloren", zegt directeur Sam Heyerick.

De hervorming is jammer, want uit praktijklessen leer je veel 

Leerling aan VTI Deinze

Zowel directie, ondernemingen als leerlingen zijn niet te spreken over de hervorming en zijn bezorgd, want in het derde en het vierde  middelbaar zou het gaan om een vermindering van zowat een vierde van de praktijklessen. "Uit praktijk leer je nochtans veel. Je leert hoe je met machines moet werken en hoe je ze moet repareren. Dat zoiets nu minder aan bod komt, vind ik jammer", zegt een leerling van de school.

Praktische kennis en handigheid

"De hervorming is niet goed voor de opleiding en ook niet voor het bedrijfsleven waar de leerlingen later in terecht komen", vindt de directeur. "Zonder voldoende praktische kennis en handigheid gaan onze leerlingen het bijzonder moeilijk hebben op de arbeidsmarkt."

Onderwijs Vlaanderen heeft bij het hoog gerechtshof ondertussen wel de vraag gesteld om de nieuwe eindtermen te vernietigen, maar op die uitspraak is het nog wachten.

Meest gelezen