Italiaanse regering bant dan toch grote cruiseschepen uit het centrum van Venetië
Na jaren van aarzelen heeft Italië dan toch beslist dat grote cruiseschepen niet langer welkom zijn in het centrum van Venetië. Veel inwoners, maar ook de VN-cultuurorganisatie Unesco, hadden op dat verbod aangedrongen. De toeristische industrie ziet dat natuurlijk anders.
Vanaf 1 augustus zullen schepen van meer dan 25.000 ton niet langer meer door het smalle Giudecca-kanaal vlakbij het San Marcoplein in Venetië mogen varen. Dat heeft de Italiaanse regering vanavond beslist. Italië belooft wel compensatie voor de cruisemaatschappijen en voor de betrokken werknemers.
Ik ben fier om een belofte die nu is waargemaakt
Over de kwestie is jarenlang ruzie gemaakt en de opeenvolgende Italiaanse regeringen schoven de hete aardappel steeds voor zich uit. In Venetië is er al langer onvrede over de aanwezigheid van enorme cruiseschepen die tot vlak in het oude stadscentrum komen.
Dat leidt tot een grote vervuiling -zowel van lucht als van het water- en bedreigt de stabiliteit van de gebouwen en het fragiele ecosysteem. Anderzijds is het cruisetoerisme economisch ook wel erg belangrijk voor de regio, al heeft Venetië doorgaans geen last van een gebrek aan toeristen.
Cultuur en milieu vs. massatoerisme
Venetië zonder schepen kan natuurlijk niet en kleinere vaartuigen en veerboten zullen nog altijd in het centrum van de stad kunnen rondvaren. Grote cruiseschepen zullen overigens Venetië niet moeten schrappen van hun aanbod. (Lees verder onder de foto).
De Italiaanse regering heeft overigens een openbare aanbesteding uitgeschreven voor een installatie waar die cruiseschepen kunnen aanmeren. Passagiers zouden van daaruit dan met kleinere boten de Dogestad kunnen verkennen. In afwachting zouden grote schepen kunnen aanmeren in de nabije industriële haven van Marghera, ook al is die daar niet helemaal voor geschikt.
Niet enkel de inwoners van Venetië waren de grote cruiseschepen beu. Ook de Unesco, de cultuurorganisatie van de Verenigde Naties, vreesde voor de toekomst van de stad en had gedreigd met maatregelen tegen Italië als dat land die schepen tot vlakbij het centrum zou laten varen.