Europees klimaatplan roept meteen weerstand op, "een overgangsperiode is noodzakelijk"
Het verregaande klimaatplan dat de Europese Commissie heeft voorgesteld, roept meteen heel wat weerstand op van de economische sectoren die het meest betrokken zijn.
Als we onze planeet willen redden, dan moeten we dringend in actie schieten. Dat zei eurocommissaris Frans Timmermans bij de voorstelling van het ambitieuze klimaatplan van de Europese Commissie. In "Terzake" beklemtoonde hij dat niets doen uiteindelijk veel duurder zal zijn dan nu in te grijpen.

Toch stuit het plan op heel wat scepticisme, zelfs verzet. Een van de eruit springende maatregelen is het verbod op de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor (benzine, diesel) tegen 2035. "Dat is geen rationele beslissing" zegt Acea, de Europese koepel van autoconstructeurs.
"Autoconstructeurs hebben zich geëngageerd om de uitstoot tot nul te brengen", zegt de Europese autosector. "Alle leden van ACEA steunen de doelstelling van klimaatneutraliteit tegen 2050 en investeren miljarden in innovatie en duurzame technologieën. Eén bepaalde technologie verbieden is echter geen rationele stap voorwaarts in dit stadium - in het bijzonder wanneer Europa nog worstelt om de juiste omstandigheden te creëren voor voertuigen met alternatieve aandrijving."
Transportsector vraagt overgangsperiode
Het wegtransport staat voor een technologische revolutie, zegt Febetra. De transportfederatie waarschuwt dat de transportkost door de vele wijzigingen met 10 tot 20 procent kan stijgen en vraagt een overgangsperiode, tot minstens 2035.
"Terwijl wegvervoerders nu al willen inzetten op verduurzaming, ontbreekt momenteel de technologie voor economisch haalbare koolstofneutrale vrachtwagens", stelt Febetra. "Met een sector van meer dan 100.000 medewerkers is een overgangsperiode tot ten minste 2035 noodzakelijk zodat de Belgische transportsector ook in de toekomst minstens evenveel mensen kan tewerkstellen." Een gefaseerde overgangsperiode moet een faillissementengolf en banenverlies vermijden.
Vliegen wordt duurder
Het voorstel van de Europese Commissie om het gebruik van kerosine in de luchtvaart stelselmatig te belasten voor vluchten binnen de Europese Unie, vindt dan weer geen genade bij de internationale luchtvaartkoepel IATA. "Een belasting is niet het juiste antwoord voor duurzame luchtvaart", stelt de sector.
Voor de koepel van luchtvaartmaatschappijen werkt een kerosinetaks net contraproductief om de emissiedoelstellingen te behalen. Het beleid moet voor de sector eerder met incentives komen voor duurzame brandstof, zegt Thomas Reynaert van Airlines for Europe, de grootste Europese koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen.

Koepel luchtvaartmaatschappijen: "Ticketprijzen niet noodzakelijk meteen omhoog door kerosinetaks"
Bezorgdheid
Andere koepelorganisaties scharen zich achter de ambities van de Europese Commissie, maar maken zich wel zorgen over de gevolgen voor hun sector.
Zo vindt het VBO dat het klimaatpakket moet uitmonden in een coherent, realistisch en betaalbaar beleid zodat de toekomst van de Europese industrie niet in gevaar wordt gebracht. "Het pakket moet de industrie er toe in staat stellen om zich de komende jaren te heroriënteren naar klimaatneutraliteit in 2050", zegt gedelegeerd bestuurder Pieter Timmermans.
Ondernemersorganisatie Unizo vreest voor verborgen risico's voor kmo's. "Om onze toekomst te garanderen, moeten we zeker en vast ook vanuit de bedrijfswereld voor een duurzamere productie ijveren", zegt gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. "Tegelijk moeten we wel waakzaam zijn opdat kmo's niet benadeeld worden door administratieve kafka en bijkomende prijsstijgingen voor essentiële producten."
Een heel andere bezorgdheid is er te horen bij de milieuorganisatie Greenpeace, die vindt dat de plannen niet ver genoeg gaan. Het is "als een hoogspringer die een medaille opeist omdat hij onder de lat binnenkomt. Je kan de regels van het spel niet omzeilen, net zoals je de klimaatwetenschap niet kan negeren", zegt Jorgo Riss van Greenpeace EU. "Dit hele pakket is gebaseerd op een doelstelling die te laag is, niet standhoudt tegen de wetenschap en de vernietiging van de levensondersteunende systemen van onze planeet niet zal stoppen."