Na de watersnood komen de schadedossiers: waarvoor ben ik verzekerd, en krijgen verzekeraars wel alles betaald?
Bij heel wat verzekeringsmaatschappijen is het ontzettend druk. Mensen die schade opliepen na de overstromingen bellen met vragen of dienen hun schadedossiers in. Maar waarvoor ben je als particulier precies verzekerd, en waar kan je terecht? En ook, met zulke grote overstromingen, krijgen de maatschappijen dat allemaal wel betaald? We zetten alles op een rijtje.
Hoe groot de ravage precies is na de ongeziene overstromingen is nog niet duidelijk. Heel wat plekken en huizen staan nog onder water, dus is het nog te vroeg om een idee te hebben van de omvang van de schade. Maar dat die groot zal zijn, is duidelijk. Bij alle verzekeringsmaatschappijen is het al ontzettend druk en zijn er al inspecteurs op pad, blijkt uit een rondvraag van onze redactie. Maar wat moet ik nu doen als ik schade heb? Waar kan ik terecht? We lijsten het hieronder op, maar hét advies luidt alvast: maak foto's en lijst je schade op, en als u met vragen zit: contacteer uw verzekeringsmaatschappij.
Alle bewijsstukken kunnen helpen
Wat met schade aan huis en inboedel?
De schade aan je huis en inboedel is verzekerd via de brandverzekering, ook wel de woningverzekering genoemd. "Die is in principe niet verplicht", zegt Barbara Van Speybroeck van Assuralia, de federatie van verzekeringsÂmaatschappijen. "Maar ongeveer 95 procent van de mensen heeft die, en binnen de polis van brandverzekering is schade door natuurrampen verplicht opgenomen. Ook de opruimings-, herstel- of poetswerken zijn verzekerd." Soms is er wel een bepaalde franchise, dat is een vrijgesteld bedrag van de schade die je zelf inlegt. De verzekeraar betaalt dan alles terug wat boven die franchise gaat.
Voor de schade aan woningen wordt vaak de nieuwprijs uitbetaald, sommige verzekeringsmaatschappijen hebben ook eigen hersteldiensten. Maar wat met oude spullen of met zaken waar ik geen facturen meer van heb? "Of een koelkast die je al 10 jaar hebt ook met de nieuwprijs wordt terugbetaald, hangt af van de polis", aldus Van Speybroeck. "Soms nemen verzekeringsmaatschappijen een slijtagekost in rekening bij oude spullen." Bij onder andere KBC wordt alvast voor elektronische toestellen nooit een slijtage in mindering gebracht als de toestellen niet buiten gebruik werden gesteld, aldus woordvoerder Viviane Huybrecht. "We raden aan om foto's te maken, en alle schade op te lijsten en je dossier in te dienen. Je kan ook facturen meesturen of foto's van hoe je interieur eruitzag. Alle bewijsstukken kunnen helpen." Assuralia geeft hetzelfde advies.
Of een 10 jaar oude koelkast wordt vergoed aan de nieuwprijs, hangt af van de polis
Wat met schade aan auto en tuin?
"Als een auto in de garage in je huis staat, valt die in principe onder de brandverzekering", aldus Van Speybroeck. "Maar schade door natuurrampen is ook courant opgenomen in de laagste categorie van omniumÂverzekeringen, dus die zou je ook kunnen aanspreken." "En", zo zegt Serge Jacobs van Ethias, "in sommige polissen is ook opgenomen dat als je auto in een bepaalde straal rond je huis staat, die ook onder de "inboedel" en dus brandverzekering valt." Ook hier is het advies: vraag het na bij je verzekeraars.
Hetzelfde advies volgt ook voor schade aan tuinen en tuinmeubilair. "Het is ook vaak de gewoonte dat schade aan tuinen, tuinhuizen en hagen is opgenomen in de polis van een brandverzekering, maar dat hangt ook hier af van de precieze overeenkomst die je sloot", aldus Van Speybroeck.
Komt ook het "rampenfonds" in actie?
Het ziet er naar uit dat de watersnood erkend zal worden als ramp, waardoor ook de overheden geld vrijmaken via een fonds om schade te vergoeden. Die is vooral bedoeld voor bedrijven, zoals landbouwers. "In principe gaat het voor particulieren het meeste via de brandverzekering, en dus via de verzekeringsmaatschappijen", aldus Van Speybroeck.
Maar ook mensen zonder brandverzekering zouden bij een rampenfonds terecht kunnen, al hangt dat af van wat de overheid beslist. "Ook als je schade hebt aan je auto of tuin die niet verzekerd is, zou je daar mogelijk terechtkunnen. Al moet je vaak meer moeite doen om een dossier in te dienen", legt Serge Jacobs van Ethias uit. Ook hier is er vaak een franchise.
We weten dat zulke rampen af en toe gebeuren, dus bouwen we financiële buffers op
Is dit wel te betalen?
Dan blijft de vraag: kunnen de verzekeringsmaatschappijen dit wel allemaal betalen? "Ja", luidt het antwoord. "Het klopt dat de schadeclaims talrijk zullen zijn, en ook hoog zullen oplopen. Maar verzekeringsmaatschappijen zijn daar zeker tegen gewapend." Bij Ethias klinkt hetzelfde signaal. "De premies die mensen elk jaar betalen, zijn niet berekend op de schade van vorig jaar maar houden rekening met statistische gegevens van de afgelopen decennia. We weten dat zulke rampen eens om de tien of twintig jaar voorvallen, dus rekenen we dat door in de premie en bouwen we buffers op. We zijn daar ook toe verplicht", aldus Serge Jacobs van Ethias.
"Daarnaast doen verzekeringsmaatschappijen ook aan "herverzekeren", waar ze zich als maatschappij zelf gaan verzekeren bij andere (vaak grotere, red.) maatschappijen", legt Viviane Huybrecht van KBC Verzekeringen uit. "Omgaan met risico's en risicospreiding is onze métier. Dat betekent dat we schade vanaf een bepaald hoog bedrag herverzekeren, wat deel uit maakt van de risicospreiding."