Opvallende winnaar van de pandemie: Crocs maken een comeback

Het afgelopen kwartaal heeft het schoenenbedrijf Crocs zijn omzet bijna verdubbeld, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft alles te maken met de pandemie: steeds meer mensen zijn op zoek naar het perfecte paar bij hun lockdownoutfits. Maar ook bij beroemdheden en op sociale media blijven de plastic klompen erg populair.

Knalroze of toch maar donkerblauw? Klassiek of met accessoires? Crocs zijn terug van weggeweest. De plastic klompen zijn opnieuw erg populair en dat tonen ook de cijfers van het bedrijf aan.

Het afgelopen kwartaal rapporteerde het schoenenbedrijf namelijk een omzet van zo'n 640 miljoen dollar (ofwel zo'n 543 miljoen euro). Dat is bijna een verdubbeling van de omzet in dezelfde periode vorig jaar.

De hernieuwde populariteit van Crocs heeft alles te maken met de pandemie. Steeds meer mensen zijn op zoek naar het perfecte paar om te combineren met hun lockdownoutfits. 

Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved.

Je weet dat ik mijn Crocs met sokken draag

Justin Bieber

De trend lijkt ook niet meteen weer te gaan liggen. "We blijven wereldwijd een sterke vraag van consumenten naar het merk Crocs zien", zegt algemeen directeur Andrew Rees aan de Britse omroep BBC. Terwijl het bedrijf in april nog een stijging van de omzet met 50 procent in 2021 voorspelde, verwacht Rees nu dat het om een stijging met 65 procent zal gaan.

De plastic klompen zijn ook erg populair bij beroemdheden en op sociale media. Onder meer popartiest Justin Bieber werkt samen met Crocs. "Je weet dat ik mijn Crocs draag met sokken", schrijft hij op Instagram.

Op TikTok en Twitter is de #CrocsChallenge dan weer al langer populair. Het begon in 2019, toen mensen massaal filmpjes postten van Crocs die "altijd op hun pootjes terechtkwamen". In de video's gooien mensen Crocs in de lucht en die landen, na wat gestuiter, bijna altijd rechtop.

BEKIJK: In 2019 was de Crocschallenge een hype op sociale media:

Videospeler inladen...

Toch brengt de pandemie ook voor Crocs zorgen met zich mee. Het Amerikaanse bedrijf dat in Colorado gevestigd is, zal de vraag naar de klompen misschien niet kunnen bijhouden. Door corona moet hun belangrijkste productiecentrum in Vietnam mogelijk tijdelijk de deuren sluiten omdat de besmettingen in het land pieken. "Desondanks blijven we ontzettend optimistisch over ons bedrijf", aldus Rees.

In de toekomst wil Rees zich ook meer concentreren op Azië, en in het bijzonder China, waar hij "de grootste groeikans op lange termijn ziet". Ook daar wil Crocs samenwerken met beroemdheden om de populariteit van de klompen te vergroten.

Meest gelezen