Traagste bus van het land stopt: wandelbus verdwijnt definitief uit Gent

Eind volgende maand verdwijnt de zogenoemde wandelbus uit het straatbeeld in Gent. Het contract tussen de stad en uitbater Keolis wordt niet hernieuwd, bevestigt schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). De elektrische busjes waren bedoeld als steunmaatregel na de invoering van het circulatieplan, om de binnenstad bereikbaar te houden voor minder mobiele mensen. Een echt succes zijn ze niet gebleken, want ze tuften vaak leeg rond. 

Volgens Filip Watteeuw hebben de busjes wel degelijk hun nut gehad na de invoering van het circulatieplan, waarbij de Gentse binnenstad grotendeels verkeersvrij is gemaakt. "Bij het begin van het circulatieplan was het een manier om mensen welkom te blijven heten in Gent", aldus Watteeuw. 

Aanvankelijk werden de wandelbusjes goed onthaald, maar ze tuften  vaak leeg rond in de binnenstad en ze bleken ook populairder bij toeristen dan bij minder mobiele mensen, voor wie ze eigenlijk waren bedoeld. De kritiek zwol aan: te duur, luidde het bij de oppositie. Volgens Watteeuw hebben de coronacrisis en de lockdowns de wandelbus geen deugd gedaan. Volgende maand stoppen de traagste busjes van het land er definitief mee.

"We bekijken nu hoe we het jaarlijkse budget van 480.000 euro het best kunnen inzetten", zegt Watteeuw. Daarover hoopt hij volgende maand meer duidelijkheid te kunnen geven. Hij denkt onder meer aan meer fietstaxi's in de binnenstad.

Bekijk hieronder een reportage uit "Het Journaal" uit 2018, waarbij met Gentenaars én toeristen over de wandelbus werd gepraat.

Videospeler inladen...

Meest gelezen