Yomiuri

Containerschip Ever Given, dat 6 dagen lang het Suezkanaal blokkeerde, is eindelijk aangekomen in Rotterdam

Het containerschip Ever Given is eindelijk veilig aangekomen in de haven van Rotterdam, in Nederland. De Ever Given blokkeerde eind maart 6 dagen lang het Suezkanaal en werd daarna nog een 100-tal dagen vastgehouden door Egypte. Hoewel de Ever Given nog altijd zeewaardig is, heeft het schip wel wat schade opgelopen. Daarom moet het gevaarte volgende week naar een droogdok.

Het schip zal in de grootste haven van Europa blijven tot volgende week maandag. Zo lang duurt het om de lading te lossen. Daarna gaat het richting Felixstowe, in Engeland. Daar wordt de lading bestemd voor het Verenigd Koninkrijk gelost.

Het reusachtige schip met een capaciteit van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten op het Suezkanaal met een grote verstoring van de wereldwijde scheepvaart en inkomstenverlies voor Egypte tot gevolg. In totaal werden 422 schepen met een totale lading van 26 miljoen ton goederen 6 dagen lang geblokkeerd.

De Ever Given bleef vervolgens enkele maanden aan de ketting liggen in Egypte, omdat het lang duurde voor de kanaaluitbater en de eigenaars van het schip een regeling konden treffen over de schadevergoeding. De financiële details van dat akkoord zijn niet bekendgemaakt.

Bekijk hieronder beelden van de aankomst van het schip in Rotterdam:

Videospeler inladen...

Het is zoals met een brommer van Egypte naar Rotterdam gaan

Hans Nagtegaal (Havenbedrijf Rotterdam)

Na Felixstowe zet de Ever Given koers richting Duinkerke, in Noord-Frankrijk, waar het in droogdok gaat. "Men heeft wel wat schade aan de onderkant", legt Hans Nagtegaal uit, directeur containers van het Havenbedrijf Rotterdam. Daarom voer de Ever Given ook veel trager van Egypte naar Rotterdam: met een snelheid van 16 à 17 kilometer per uur. "Het is zoals met een brommer van Egypte naar Rotterdam gaan", zegt Nagtegaal.

Van de ruim 22.000 containers die het schip aan boord had, worden in Rotterdam die met bestemming Rotterdam en Hamburg gelost. Bij die containers zitten ook koelcontainers met goederen die mogelijk niet meer goed zijn. "De ontvanger moet hier beslissen wat met de inhoud gebeurt, want een rederij verscheept alleen containers en staat niet in voor de inhoud ervan", legt Nagtegaal uit. Hij verwacht dat 80 procent van de geloste containers tegen maandag ook beschikbaar zal zijn voor de ontvangers.