Bouwexperten rijden door overstroomde gebieden: "We krijgen vragen over het verwijderen van vocht tot de verzekering"

Aannemers, architecten en advocaten slaan de handen in elkaar om de getroffen inwoners van de overstroomde gebieden in ons land te helpen. Het initiatief komt onder meer van de Confederatie Bouw. "Onze experten trachten de meest dringende vragen van slachtoffers over hun woning te beantwoorden", zegt directeur-generaal Niko Demeester. 

Nu de meeste noodwerken na het noodweer in ons land zijn afgerond, starten heel wat slachtoffers met de heropbouw van hun woning. Maar dat is voor velen makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom trekt er deze dagen een bus door de getroffen valleien met aan boord bouwexperten en architecten om op alle dringende vragen een antwoord te geven en de slachtoffers door te verwijzen naar de juiste instanties. 

De Construbus, want zo heet de bus, houdt onder andere halt in Verviers, Luik en de provincie Namen.  "We krijgen heel diverse bouwtechnische vragen," zegt directeur-generaal Niko Demeester van de Confederatie Bouw. "Hoe kan ik vocht uit de woning verwijderen? Is mijn woning nog stabiel? Welke financiële hulp kan ik krijgen? Met dat soort vragen zitten de meeste slachtoffers."

Maar velen zitten ook met juridische vragen. "Ben ik goed verzekerd? Hoe moet ik mijn verzekeringscontract invullen? Daarom zijn er ook enkele advocaten aanwezig op de bus die de mensen door het administratieve doolhof trachten te loodsen," vervolgt Niko Demeester.

En wat met de jarenlange heropbouw?

De Construbus is er de komende weken dus om acute noodhulp te bieden, maar de komende jaren wacht er een volledige heropbouw. En daarover moet de politiek dringend enkele beslissingen nemen, klinkt het. 

"Zo heeft de regering een BTW-verlaging voorzien voor de sloop- en heropbouw van gebouwen, die toelaat dat je vijftien procent prijsvoordeel krijgt. Dat regime kan helpen om de kostprijs van de heropbouw te drukken. Maar het geldt maar tot 2022 en enkel voor woningen ouder dan tien jaar. Die voorwaarden zijn te beperkend. Er zijn bijvoorbeeld ook woningen jonger dan tien jaar die gesloopt zullen moeten worden."

"Om te kunnen slopen en heropbouwen heb je ook een bouwvergunning nodig. Dat proces moet versneld worden," besluit de directeur-generaal. Ook daarover dient met de bevoegde regeringen overleg te gebeuren. 

Ook dringend gezocht: schade-experten na watersnood

Intussen wordt er ook volop gezocht naar tijdelijke schade-experten. "Er moeten duizenden dossiers worden behandeld en daar is binnen de expertisesector momenteel te weinig mankracht voor," verduidelijkt Pieter De Groote, adjunct-directeur van Netwerk Architecten Vlaanderen. "En dus hebben we een oproep gelanceerd op sociale media naar architecten om zich te laten omscholen. De eerste kandidaturen zijn onmiddellijk binnengekomen."

Wie zich wenst op te geven, kan dat via de webstie nav.be

Meest gelezen