Foto louter ter illustratie.
© 2015 Bloomberg Finance LP

Na supermarktketens Colruyt en OKay gaat ook Delhaize "plofkippen" bannen tegen 2026

De supermarktketens Colruyt en OKay kondigden vanmiddag aan om tegen 2026 "plofkippen" uit de winkelrekken te bannen, en Delhaize sluit zich nu bij hen aan. Ze schakelen over naar vleeskippen die voldoen aan de hogere dierenwelzijnscriteria. Verwerkte kipproducten zoals vleessalades vallen niet onder de overschakeling. 

"Plofkippen" zijn vleeskuikens die in amper zes weken worden vetgemest tot twee kilo. De dieren zien al die tijd geen daglicht en leven erg dicht op elkaar, met vaak gezondheidsproblemen tot gevolg. In Nederland hebben alle supermarktketens intussen besloten om tegen eind 2023 geen verse plofkippen meer te verkopen. 

Colruyt en OKay willen binnen enkele jaren overschakelen naar vleeskippen die wél voldoen aan de hogere dierenwelzijnscriteria, gebaseerd op het Better Chicken Commitment (BCC), en Delhaize sluit zich daar nu bij aan. Dat initiatief werd in 2017 gelanceerd door NGO's die zich inzetten voor dierenwelzijn in Europa. Het doel van die criteria is om het dierenwelzijn in de kippenkwekerijen te verhogen. De standaardkippen die verkocht worden in de beenhouwerij of diepvriesafdeling van de supermarkten zullen tegen 2026 aan het BCC-label voldoen, aldus Colruyt. Die kippen zijn goed voor driekwart van het totale kipvolume.

De dierenwelzijnscriteria

Om het dierenwelzijn in de kwekerijen te verhogen krijgen de dieren bijna de helft meer ruimte en komt er daglicht in de stallen. Het gaat ook om een trager groeiend kippenras. De kippen leven daardoor niet gemiddeld 42, maar 49 tot 52 dagen. Het natuurlijke gedrag van de kippen wordt ook gesimuleerd met zitstokken en strobalen. 

De supermarktketens laten de kuikens ook in de stal geboren worden, zodat ze niet meer in stressvolle omstandigheden verplaatst moeten worden. De kuikens hebben er ook meteen toegang tot voedsel en water, zodat ze gezonder zijn en er minder antibiotica nodig zijn.

Trager dan in Nederland

De overstap naar meer dierenwelzijn zal wel geleidelijk gebeuren, en trager dan in Nederland. "Colruyt wil de dierenwelzijnscriteria samen met de leveranciers uitrollen, stap voor stap," zegt de supermarktketen in een persbericht. "Het is voor de leveranciers niet zo makkelijk om de productiemethodes aan te passen aan de nieuwe criteria. Soms zijn dure investeringen nodig, bijvoorbeeld aan de structuur van de kippenhokken."

We zetten een grote stap vooruit op vlak van dierenwelzijn voor kippen

Guy Elewaut, directeur marketing van Colruyt

"Met deze nieuwe criteria zetten we een grote stap vooruit op vlak van dierenwelzijn voor kippen," zegt Guy Elewaut, directeur marketing van Colruyt. "We hopen een positieve impact te hebben op de hele sector en die te inspireren."

Delhaize doet mee

Na Colruyt en OKay, kondigt nu ook Delhaize aan dat ze tegen 2026 voor de standaardkip - goed voor 80 procent van het verkochte assortiment - strengere dierenwelzijnscriteria gaat hanteren. Ook hier komt dus geleidelijk een einde aan de plofkip.

Woordvoerder Roel Dekelver merkt op dat Delhaize nu al alternatieven aanbiedt, zoals de biokip, maar die moeten het in populariteit afleggen tegen de standaardkip. En daar wil men in de toekomst strengere dierenwelzijnscriteria gaan hanteren, gebaseerd op het Better Chicken Commitment (BCC). 

Met deze aankondiging kunnen we het verschil maken inzake dierenwelzijn.

Roel Dekelver, woordvoerder Delhaize

"We waren er al enige tijd mee bezig, voerden hierover gesprekken met onze leveranciers", bevestigt Dekelver. Het schot voor de boeg van de concurrentie heeft de communicatie nu versneld. "Kip is een zeer populair product, met deze aankondiging kunnen we het verschil maken inzake dierenwelzijn."

2026 is nog veraf, geeft de Delhaizewoordvoerder toe, maar voor de kwekerijen betekenen de strengere dierenwelzijnsnormen vaak grote investeringen. "We willen transparantie geven aan de sector. Daarnaast willen we het product ook betaalbaar houden voor de consument."

Delhaize heeft 840 winkels in ons land. Inzake leveranciers van kippenvlees werkt de supermarktketen met andere kwekerijen dan Colruyt of OKay.

GAIA reageert tevreden

De dierenrechtenorganisatie GAIA is blij met het initiatief van de supermarktketens. "Dit is de doorbraak waar we al zo lang op wachten", aldus directeur Ann De Greef.  Daarnaast roept de organisatie andere grootwarenhuisketens op om snel hun voorbeeld te volgen. 

Meest gelezen