Nieuwe topman GO! vindt niet dat alle leerkrachten voor klas moeten staan: "Laat ze specialiseren waar ze goed in zijn"

Zet leraren in voor de opdrachten waar ze sterk in zijn en laat hen niet meer allemaal alles doen. Dat zegt Koen Pelleriaux, de nieuwe topman van het gemeenschapsonderwijs GO!. Door meer specialisatie hoopt hij ook andere profielen aan te trekken die nu niet in het onderwijs terechtkomen. De onderwijsvakbond van het ACOD en de Christelijk Onderwijscentrale (COC) zeggen in een reactie geen voorstander te zijn van het idee.

Net zoals zijn collega uit het katholiek onderwijs vangt de nieuwe topman van het GO! signalen op dat het lerarentekort nog verscherpt is. Maar we verwachten dan ook erg veel van leraren, zegt hij. “Ze moeten geweldige lesgevers zijn, ze moeten goed didactisch materiaal kunnen ontwikkelen, ze moeten coachen, ze moeten goeie examens kunnen maken. In zekere zin zoeken we witte raven.”

Bekijk hieronder het verslag uit “Het journaal”:

Videospeler inladen...

Laat leraren zich specialiseren in een bepaalde taak waar ze goed in zijn

Koen Pelleriaux, afgevaardigd-bestuurder van het GO!

Voor Pelleriaux zou een deel van de oplossing voor het lerarentekort erin kunnen bestaan dat leerkrachten zich voor een stuk zouden kunnen specialiseren in een bepaalde taak, waar ze goed in zijn, bijvoorbeeld toetsen ontwikkelen of lesgeven. Hij denkt dat daardoor ook de job van leraar aantrekkelijker wordt. 

Beluister hier het gesprek met Koen Pelleriaux in "De ochtend" en lees daaronder verder:

Ook andere profielen aantrekken

En door meer specialisatie hoopt de topman van het GO! ook andere profielen voor het onderwijs aan te trekken , zoals psychologen (die kunnen helpen met het ontwikkelen van toetsen) en waarom niet, ook regisseurs.  

"Corona heeft ons bijvoorbeeld geleerd dat het geen sinecure is om didactisch materiaal, zoals educatieve filmpjes of ander digitaal lesmateriaal, te ontwikkelen", zegt hij. "Dus waarom zouden we hiervoor geen creatieve regisseurs kunnen aantrekken die nu zelden in het onderwijs terechtkomen." 

Met meer specialisatie zal ook de onderwijskwaliteit omhoog gaan

Maar meer specialisatie en samenwerken van verschillende profielen kunnen niet alleen het lerarentekort voor een deel oplossen, ook de onderwijskwaliteit kan daardoor omhoog, vindt Pelleriaux.

"Bijvoorbeeld als we heel creatieve mensen hebben in ons team, dan gaan we ook beter didactisch materiaal kunnen maken. Als we mensen selecteren die vooral zeer goed zijn in het klasmanagement of in het overdragen van kennis,  en we laten die mensen dat doen, dan gaat misschien ook het klassikaal onderwijs verbeteren."

Dus door meer specialisatie kunnen we ook andere profielen aantrekken en dus in een grotere vijver vissen, wat goed is tegen het lerarentekort. Maar tegelijk kunnen we specifieke talenten inzetten en zo ook een hogere onderwijskwaliteit bereiken, besluit Pelleriaux. 

Onderwijsvakbonden geen voorstander

De onderwijsvakbond van het ACOD en de Christelijke Onderwijscentrale (COC) reageerden op Pelleriaux en stellen geen fan te zijn van het idee. Volgens de onderwijsbonden maak je het lerarenberoep niet aantrekkelijker door kerntaken en de autonomie van de leerkracht af te nemen. Het zijn net de niet-kerntaken zoals toezicht houden en de planlast waarvan leraren kunnen worden vrijgesteld, stelt Koen Van Kerkhoven, secretaris-generaal van het COC.

Nancy Libert, algemeen secretaris van ACOD Onderwijs, is ook tegenstander en betreurt "hoe hopeloos men is" om het lerarentekort op te lossen: "Het is duidelijk dat er geen mirakeloplossing is. De oplossing zal van verschillende kanten moeten komen."

Meest gelezen