Vaccinatieteams trekken al langer de straat op in Brussel.

Brusselaars kunnen zich volgende maand ook laten vaccineren bij winkelketens als Primark en Action

Brusselaars zullen zich volgende maand ook kunnen laten vaccineren op de parking van enkele grote winkelketens. Dat schrijft De Morgen. Het gaat om Primark, Ikea, Carrefour en Action. Bedoeling is om klanten persoonlijk aan te spreken en hen zo aan te moedigen om zich te laten vaccineren.

De vaccinatiegraad in Brussel is met 60 procent van de volwassenen een pak lager dan in de rest van het land. In Vlaanderen, bijvoorbeeld, is bijna 90 procent van alle volwassenen geprikt. 

En dus richt de vaccinatiecampagne in Brussel zich alsmaar meer op het persoonlijk aanspreken van mensen. Om ze te bereiken, trekken mobiele teams al sinds het voorjaar naar dichtbevolkte wijken. Nu gaan ook vier winkelketens actief meewerken.

Primark, Ikea, Carrefour en Action zijn de eerste winkels die in september de vaccinatiebus op hun parking zetten. Volgens Dominique Michel van handelsfederatie Comeos is dat in het voordeel van iedereen. "Ten eerste voor de klanten zelf, die niet in de vaccinatiecentra raken. Zij krijgen hier de kans om zich te vaccineren." 

Er is vanzelfsprekend ook een voordeel voor de winkels zelf: "Een hogere vaccinatiegraad verkleint de kans dat niet-essentiële winkels nog eens moeten sluiten. En ook het gevaar op besmetting neemt af voor het winkelpersoneel." De klanten krijgen het Johnson & Johnson-vaccin aangeboden, want één prik volstaat voor volledige bescherming tegen COVID-19. 

In Frankrijk boden winkels ook al vaccinatie aan en dat is daar een succes te noemen, vertelt Inge Neven van de Brusselse gezondheidsinspectie in "De ochtend" (Radio 1). "Het is een eenvoudige manier om mensen een vaccin aan te bieden. Er is telkens een medisch geschoold team bij waardoor mensen vragen kunnen stellen om hun laatste twijfels weg te werken."

We willen iedereen in Brussel nog een prik kunnen aanbieden en zeker de laatste twijfels wegnemen
Inge Neven van de Brusselse gezondheidsinspectie

Waarom juist Carrefour, Ikea, Action en Primark? Neven: "We zitten met een gemengd publiek en vooral ook jongeren die naar die ketens komen. We willen vooral inzetten op de jonge populatie."

Inge Neven vergelijkt het initiatief met de stickerverkoop van het Rode Kruis, BELUISTER het gesprek in "De ochtend" hier:

AFP or licensors

Proefproject uitbreiden naar Antwerpen?

Als de vaccinatiecampagne aan de winkels een succes wordt, komt er een vervolg. "We kunnen ook andere ketens laten meedoen," zegt Michel. "En natuurlijk kan het in andere steden. Niet alleen in Brussel is er een probleem, ook in Antwerpen zijn er nog serieuze uitdagingen. Dus als er vraag is, organiseren we dat graag."

Meest gelezen