"Het was onveilig": waarom draaide de stad Antwerpen de conflictvrije regeling aan het dodelijke kruispunt terug?

De verkeerslichtenregeling voor het kruispunt in Antwerpen waar gisteren twee kinderen om het leven kwamen bij een ongeval met een vrachtwagen werd op 15 april van dit jaar nog aangepast om het conflictvrij (en veiliger) te maken. Maar op 8 juli besloot het stadsbestuur om opnieuw de oude regeling in te voeren. "Het is het enige kruispunt dat we zo veranderd hebben. Als we vandaag in dezelfde situatie zouden zitten, zouden we hetzelfde doen", klinkt het bij het kabinet van schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). 

Op het kruispunt van de Lange Leemstraat met de Sint-Vincentiusstraat in Antwerpen kwamen gisteren twee zusjes van 1,5 en 9 jaar oud om het leven. De vrachtwagen greep de zusjes toen die links afsloeg, terwijl de meisjes met een step de straat wilden oversteken. Zowel de vrachtwagen als de kinderen hadden groen licht. 

Om het kruispunt veiliger te maken, werd op 15 april van dit jaar beslist om het conflictvrij te maken. Dat wil zeggen dat voertuigen en zachte weggebruikers niet op hetzelfde moment groen licht kunnen krijgen. Maar op 8 juli draaide het stadsbestuur die beslissing terug. Er werd opnieuw gekozen voor de oude verkeerslichtenregeling. 

"Op basis van de studies hadden we geen extra files verwacht als we het kruispunt conflictvrij zouden maken, maar het resultaat bleek helaas totaal anders te zijn. Er was filevorming voor auto's, fietsers en de tram. Daar zag iedereen de gevolgen van. We merkten bovendien dat er hinder was voor de hulpdiensten. Voor alle duidelijkheid, dat was een eigen vaststelling", benadrukt Michael Bastiaens, directeur Beheer en Operaties van de stad Antwerpen. Hij hield samen met schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) een persconferentie om de situatie aan het kruispunt uit te leggen.  

Als we vandaag in dezelfde situatie zouden zitten, zouden we hetzelfde doen. Ik denk dat we dit correct gedaan hebben

Michael Bastiaens

Het ziekenhuis Sint-Vincentius zelf benadrukte eerder al dat de aanpassing van de lichtenregeling niet op hun vraag is gebeurd. Volgens hen was het zelfs niet nodig om terug te keren naar de oude regeling. Ze benadrukken dat hun ziekenwagens altijd andere uitwijkmogelijkheden hebben en niet geblokkeerd staan als ze niet meteen kunnen doorrijden op het bewuste kruispunt.

Om de filevorming op te lossen besloot de stad op 29 april dat voertuigen langer groen zouden krijgen, maar daardoor namen de wachttijden voor voetgangers toe. "Dat zorgde voor een ongeloofwaardige lichtregeling voor voetgangers, we zagen dat voetgangers toch gewoon overstaken. Dat is ook verkeersonveilig." Daarom besloot de stad om de situatie terug te draaien op 8 juli. Dat betekende dat er opnieuw conflicten ontstonden aan het kruispunt, al wordt het verkeer nu wel dynamisch geregeld, zegt Bastiaens. 

Je moet zorgen dat zo'n kruispunt werkt, anders is het ook onveilig

Koen Kennis - schepen Mobiliteit

"Het is het enige kruispunt dat we zo veranderd hebben. Je moet zorgen dat zo'n kruispunt werkt, anders is het ook onveilig", benadrukt Kennis. "Uiteraard evalueren we dit permanent en dat zal ook gebeuren door verkeersdeskundigen. Het betekent niet dat we het kruispunt sowieso zullen veranderen, maar ook niet dat we het sowieso niet zullen veranderen." Bastiaens besluit: "Als we vandaag in dezelfde situatie zouden zitten, zouden we hetzelfde doen. Ik denk dat we dit correct gedaan hebben."

Schepen van Mobiliteit Koen Kennis legt uit waarom de stad de verkeerssituatie aan het kruispunt terugdraaide:

Videospeler inladen...

Wat zijn conflictvrije kruispunten?

Op conflictvrije kruispunten zijn de verkeerslichten zo geregeld dat elke richting apart groen en rood krijgt. Zo kan je nooit een situatie krijgen waarbij vrachtwagens of auto's rechts of links afslaan en dan in conflict komen met fietsers of voetgangers die ook groen hebben. "Er is een ambitie van de Vlaamse overheid om honderden kruispunten versneld conflictvrij te maken, maar dat is een heel proces", weet onze verkeersexpert Hajo Beeckman. "Dat kan je ook makkelijker doen op grotere kruispunten buiten de stad, waarbij er ruimte is om die fysiek aan te passen - je moet verkeerslichten bijplaatsen, soms zelfs nieuwe opstelstroken bouwen... Daar zijn een paar maanden voor nodig, soms zelfs een paar jaar."

Onze verkeersdeskundige Hajo Beeckman legt hieronder uit hoe een ongeval op een kruispunt kan gebeuren wanneer zowel voetgangers als auto's groen licht hebben in dezelfde richting:

Videospeler inladen...

Politierapport

"De vraag blijft waarom de vrachtwagenbestuurder, die links wilde afslaan, de meisjes niet heeft opgemerkt", zegt Kristof Aerts van het Antwerpse parket. "Dat zal moeten blijken uit zowel het verslag van de deskundigen als het verhoor met de vrachtwagenchauffeur. Dat laatste is nog niet gebeurd omdat de bestuurder in shock is."

Meest gelezen