Olympisch marathonloper Mieke Gorissen volgende week weer voor de klas: "Ik heb er heel veel zin in"

Mieke Gorissen uit Diepenbeek werd 28e op de olympische marathon, maar volgende week staat ze opnieuw voor de klas als leerkracht fysica. "Ik wil dat mijn leerlingen ook plezier vinden in de dingen die ze doen."

"Zelfs een goed half jaar geleden zou ik niet geloofd hebben wat ik gedaan heb op de Olympische Spelen", zegt marathonloopster Mieke Gorissen. "Het lijkt nog altijd een rare droom. Ik merk aan mijn omgeving dat het echt gebeurd is, maar voor mezelf moet het nog altijd op zijn plaats vallen."

"Ben ik 28ste? Dat kan niet." Bekijk hieronder nog eens het ontwapenende interview met Sporza dat Mieke Gorissen gaf na de olympische marathon in Tokio:

Videospeler inladen...

Zwart gat

Veel Olympische atleten vallen na de Spelen in een zwart gat en ook voor Mieke is het even wennen. "Lichamelijk is de recuperatie vlot gegaan", zegt ze. "Maar ik merk dat ik met mijn hoofd in de wolken blijf hangen, dat die voetjes niet op de grond komen. Ik ben een gewoontedier en ik denk dat deze gebeurtenis mijn zomerroutine stevig door elkaar gegooid heeft en ik denk dat het wat meer in de plooi zal vallen als ik terug gewoon leerkracht kan zijn. Ik heb er alvast veel zin in."

Ik wil dat mijn leerlingen ontdekken waarvoor hun vlammetje brandt

Mieke Gorissen

Voor Mieke moeten niet al haar leerlingen uitblinken in fysica of wiskunde: "Ik wil gewoon dat ze plezier vinden in wat ze doen en dat ze ook voor zichzelf ontdekken waarvoor hun vlammetje brandt." Ze moeten niet alles goed kunnen, maar als ze ergens heel gelukkig van worden, is het al heel wat.

Zowel in de sport als op school moeten prestaties samengaan met welzijn. "Je kan geen prestaties leveren als je je niet goed voelt", zegt Mieke Gorissen. "Er zijn leerlingen die dat doen, maar dat gaat ten koste van henzelf en dat zijn opofferingen die ik niet wil dat ze maken."

Liever een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven

Mieke wil haar leerlingen na 6 jaar natuurlijk wel afleveren met vaardigheden en attitudes waarmee ze zelf aan de slag kunnen, maar sommige leerlingen nemen het soms té serieus en lijden eronder. Daarom zegt ze altijd: "Liever een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven." Een beetje druk doet beter presteren, maar het mag niet allesoverheersend zijn. "Ik legde de lat soms zo hoog, dat ik er ongelukkig van werd. En dat is het niet waard."

Of haar leerlingen haar nu anders gaan bekijken na haar prestaties op de Olympische Spelen? "Ik denk misschien de eerste paar dagen wel, maar ik hoop dat dat snel opnieuw gaat liggen en dat ze me gewoon terug zien als hun leerkracht fysica."

AFP or licensors

Meest gelezen