Hoe zou het nog zijn met audio-app Clubhouse? "Het was een hype, maar de concurrentie heeft ze ingehaald"

De hype rond praatapp Clubhouse lijkt voorbij. Het socialemediaplatform was tijdens de lockdown heel populair, maar is veel van zijn gebruikers bij ons kwijt. En dat heeft met twee dingen te maken: de cafés zijn opnieuw open en de concurrenten komen met gelijkaardige toepassingen.

Tijdens de lockdown leek Clubhouse de place to be. De socialemedia-app, waar je lezingen kan volgen in rooms en in gesprek kan gaan met anderen, groeide begin dit jaar uit tot een ware hype. Zelfs Oprah Winfrey, Mark Zuckerberg en Elon Musk vonden het de moeite om daarop een lezing te geven. Gevolg: heel veel mensen vonden de weg naar Clubhouse.

Alles gebeurt live

Maar aan die snelle groei lijkt nu een einde te komen. "Het nieuwe is er af", zegt Chris Demeyere, socialemediaspecialist bij Punchline. "Toen Clubhouse eind vorig jaar opkwam was het nog nieuw. De app was uniek omdat je mensen live bezig kon horen en je kon er met vrienden babbelen. Je kon ook in een gesprek belanden met mensen waar je naar opkeek. Zo zat ik in een lezing met Gary Vaynerchuck (een bekende marketeer, red.) en Kanye West. Als je uitgekozen werd, kon je zelfs een vraag stellen. Dat is iets wat andere apps niet hadden."

Het live-aspect maakte volgens Demeyere van Clubhouse iets wat veel mensen aantrok. De app groeide heel sterk, hoewel ze aanvankelijk alleen kon worden gedownload door mensen die een iPhone hadden. Pas veel later, in mei, kwam er een Android-versie uit. 

Zo zat ik in een lezing met Kanye West. Als je uitgekozen werd, kon je zelfs een vraag stellen

Ook de lockdown en de gesloten cafés zorgden ervoor dat heel veel mensen hun toevlucht zochten naar een app als Clubhouse. 

"Als er geen interessante lezingen zijn, haak je af"

Maar dat is dus voorbij. Demeyere denkt dat Clubhouse in een vicieuze cirkel is beland: "Als er geen interessante lezingen zijn, zullen de mensen niet snel komen kijken. Zij haken dan af. Maar om lezingen te geven heb je publiek nodig. Het ene kan dus niet zonder het andere. Ik heb daarnet even gekeken. Er was nauwelijks iets te beleven."

Volgens de socialemediaspecialist zijn er verschillende redenen voor de terugval van Clubhouse. Ten eerste hebben de concurrenten niet stilgezeten. Twitter heeft met zijn Spaces een gelijkaardig platform. En Facebook en Spotify laten weten dat ze aan een Clubhouse-kloon werken. "Dat zal de leegloop alleen maar versterken", zegt Demeyere. "Beroemde twitteraars, die actief waren op Clubhouse schakelen over op Spaces. Daar zullen ze hun volgers sneller bereiken dan op Clubhouse."

Als er geen interessante lezingen zijn, zullen de mensen niet snel komen kijken

Daarnaast is Clubhouse een app die veel van je vraagt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld TikTok, waar je van de ene video naar de andere scrollt, moet je in de praatapp actief luisteren of deelnemen aan gesprekken. Volgens Demeyere is ook dit één van de redenen waarom mensen afhaken. Uiteindelijk hebben de versoepelde coronamaatregelen ervoor gezorgd dat mensen elkaar weer in levende lijve hebben opgezocht en Clubhouse links hebben laten liggen.

"Clubhouse wordt een niche-app"

Heeft Clubhouse nog een toekomst? Demeyere denkt van wel. "Het zal blijven bestaan als een niche-app, voor mensen die echt geïnteresseerd zijn in lezingen en gesprekken. Zij zullen, nu ze de app kennen, minder bezig zijn met Clubhouse en af en toe komen kijken. Niet zoals Instagram of TikTok, dat zijn apps die je verschillende keren per dag gebruikt."

Ondertussen probeert Clubhouse gebruikers te vinden in landen waar de app nog niet was doorgedrongen. De introductie van de Android-versie in mei zorgde voor een sterke groei van het aantal gebruikers (van 2 miljoen in januari naar 10 miljoen in mei, red.) en rooms waar de gesprekken plaatsvinden (600.000 tegenover 300.000 in mei, red.). Maar de nieuwe gebruikers zitten vooral in landen waar Clubhouse nog niet actief was. Nu proberen de makers van Clubhouse het in India, een land met 1,3 miljard inwoners.

Demeyere is niet verbaasd dat de app daar aanslaat. "In India zitten vooral Android-gebruikers. En het land heeft in het verleden andere platformen zoals TikTok even verboden. Daarom zullen mensen daar sneller geneigd zijn om iets nieuw te proberen dat voor de autoriteiten minder omstreden is. "

Meest gelezen