Waarom geen CO₂-meters in de klas? En wordt het een veilig schooljaar? Vijf vragen aan minister van Onderwijs Weyts

Nog twee nachtjes slapen en dan gaat het nieuwe schooljaar van start. Het eerste "normale" schooljaar na corona? Als het aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) ligt wel. Hij wil alvast "zo normaal mogelijk" weer opstarten. Maar is dat wel veilig? Wat met niet-gevaccineerde leerlingen? En wat moeten scholen doen om het veilig te houden? 

1. Wordt dit het eerste "normale" schooljaar na corona?

"We proberen het zo normaal mogelijk te houden", zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) daarover. "We zijn de vaccinatiecampagne ingestapt met de slogan dat het rijk der vrijheid zich aandient. Dan kunnen we het toch niet maken om aan kinderen en jongeren te zeggen dat er voor hen niets verandert vanaf 1 september?" 

In de aanloop naar de start van het nieuwe schooljaar heeft de minister samengezeten met virologen en andere experten om te discussiëren over welke versoepelingen mogelijk zouden zijn. Vooral het afschaffen van de mondmaskerplicht in de klas was voor Weyts erg belangrijk."Vanaf 1 september opnieuw zeven uur aan een stuk een mondmasker dragen? Ik denk niet dat veel beroepscategorieën daaronder vallen, maar kinderen en jongeren dus wel. Dat we daarvan konden afstappen, dat vind ik heel belangrijk."

Beluister hier het gesprek met minister van Onderwijs Ben Weyts in "De ochtend" op Radio 1:

2. Is het wel veilig om de scholen weer volledig te openen?

"Niets is zonder risico", erkent Weyts. Toch is het volgens hem nodig om te versoepelen: "We moeten vaststellen dat kinderen en jongeren amper zwaar ziek worden door corona. Ten tweede belanden vooral niet-gevaccineerde volwassenen op de dienst intensieve zorgen. Die beperkingen van fundamentele rechten en vrijheden moeten we nu dan toch beginnen af te bouwen? Je kan toch niet uitleggen dat de vrijheden van kinderen, jongeren en gevaccineerde volwassenen worden beperkt omdat sommige mensen zich niet willen laten vaccineren? Daar moet stilaan echt een einde aan komen."

3. Zullen er andere regels gelden voor gevaccineerde dan voor niet gevaccineerde leerlingen?

De cijfers over de vaccinatiegraad per school zullen binnenkort beschikbaar zijn. Elke school zal binnenkort dus weten hoeveel procent van de leerlingen ingeënt werd met een coronavaccin. Maar het is niet de bedoeling om andere regels in te voeren voor gevaccineerde dan voor niet gevaccineerde leerlingen, benadrukt Weyts. 

We gaan ons niet bezondigen aan vaccinatiediscriminatie
Ben Weyts, Vlaams minister van Onderwijs (N-VA)

"We gaan ons niet bezondigen aan vaccinatiediscriminatie. Sommige jongeren hebben zelfs nog niet de kans gekregen om zich te laten vaccineren. Bovendien geldt de ouderlijke verantwoordelijkheid. Het is nog altijd zo dat ouderlijke toestemming nodig is voor de vaccinatie van 12- tot 15-jarigen. We gaan de kinderen niet straffen omdat hun ouders een, wat mij betreft, verkeerde beslissing zouden nemen."

4. Moeten CO₂-meters toch niet verplicht worden in de klas?

De luchtkwaliteit in de klassen optimaal houden is erg belangrijk om een snelle verspreiding van het virus te voorkomen. In de richtlijnen voor scholen staat dan ook dat het heel erg belangrijk is om klaslokalen regelmatig te verluchten. Maar waarom worden CO₂-meters niet gewoon verplicht in de klassen?

Een CO₂-meter meldt het probleem wel, maar lost het niet op
Ben Weyts, Vlaams minister van Onderwijs (N-VA)

"We bevelen de scholen wel aan om met CO₂-meters aan de slag te gaan en we hebben daarvoor ook middelen ter beschikking gesteld. Maar voor alle duidelijkheid: zo'n CO₂-meter meldt het probleem, maar lost het niet op. Bovendien houdt een algemene verplichting geen rekening met verschillen tussen klaslokalen. Daarom denken we dat we het slimmer aanpakken als we werken met preventie-adviseurs die zich moeten vergewissen van de veiligheid van elk klaslokaal. Die kan ook maatregelen treffen en oplossing bieden. Bovendien: als je een verplichting oplegt, moet je gaan controleren. Je spreekt over honderdduizenden klaslokalen in Vlaanderen: hoe gaan we dat doen?"

5. Wat met het lerarentekort?

De onderwijssector kampt met een tekort aan leerkrachten en dat heeft belangrijke gevolgen. Zo raakte bekend dat er te weinig leerkrachten wiskunde zijn met juiste diploma. In de derde graad van het middelbaar onderwijs moet je eigenlijk een masterdiploma wiskunde, fysica of ingenieurswetenschappen hebben om wiskunde te mogen geven, maar nog geen twintig procent van de startende leerkrachten heeft zo'n diploma.

Om het lerarentekort weg te werken wil Weyts blijven inzetten op "zij-instromers". Dat zijn mensen die de overstap maken van de privésector naar het onderwijs. Om die mensen naar de klas te lokken, wordt vandaag al rekening houden met hun aantal jaren ervaring in de privésector. Zij-instromers worden daar dan ook naar verloond, want zij mogen acht jaar anciënniteit meenemen.

We gaan de lijst met knelpuntvakken dit jaar nog uitbreiden

Ben Weyts, Vlaams minister van Onderwijs (N-VA)

Al geldt dat vandaag nog niet voor iedereen. Die regeling geldt slechts voor een aantal vakken, maar minister Weyts wil die lijst nu uitbreiden. "Het geldt vandaag al voor klassieke knelpuntvakken als wiskunde, Nederlands en Frans. Maar die lijst gaan we dit jaar nog uitbreiden, bijvoorbeeld naar ICT. Dat is ook een knelpuntvak."

Daarnaast wil Ben Weyts het beroep van leraar ook nog aantrekkelijker maken door te zorgen voor voordelen als fietsvergoedingen, internetvergoedingen en een betere digitale uitrusting. Bovendien wil hij dat startende leraren beter begeleid worden. "Het probleem zit hem namelijk niet bij de uitstroom uit lerarenopleidingen," legt Weyts uit. "Het probleem is wel dat men ofwel de stap niet zet naar het onderwijs ondanks het juiste diploma, of dat men binnen de vijf jaar al stopt. Een betere coaching van startende leerkrachten is nodig."

Meest gelezen