2005 China Photos

Chinese kinderen en jongeren mogen voortaan slechts drie uur online gamen per week

Chinese kinderen en jongeren zullen vanaf 1 september slechts drie uur per week online mogen gamen. Dat maakten Chinese autoriteiten bekend. De maatregel kwam er volgens het staatspersbureau Xinhua om gameverslavingen tegen te gaan. 

Chinese kinderen en jongeren zullen voortaan strakke richtlijnen volgen wanneer ze online willen gamen. De Chinese overheid legt gamende minderjarigen sterke beperkingen op. Videospelletjes spelen mag vanaf 1 september enkel op vrijdag, zaterdag en zondag en op feestdagen tussen 20.00 en 21.00 uur.

Aanbieders van onlinespelen zullen hun diensten buiten de opgelegde uren niet mogen aanbieden. Ook zijn ze verplicht om de leeftijd van de jonge gamers te verifiëren. Autoriteiten zullen er streng op toezien dat gamebedrijven de nieuwe beperkingen respecteren.

De drastische aanpassing maakt deel uit van maatregelen die de Chinese overheid neemt om grote, snel groeiende technologiebedrijven te reguleren. "Toch heeft China de technologiebedrijven nodig, ze zorgen voor jobmogelijkheden", volgens China-kenner en technologie-expert Pascal Coppens. "De overheid wil de bedrijven niet viseren, maar ze mogen de Chinese maatschappij wel niet schaden', aldus Coppens.

Beluister hier het gesprek met China-kenner Pascal Coppens in de uitzending van De Wereld Vandaag:

Gamen als "het nieuwe opium"

Chinese autoriteiten zijn al langer bezorgd over het excessief gamegedrag van kinderen en jongeren. Economic Information Daily, het nieuwsmedium gelinkt aan het staatspersbureau Xinhua, bestempelde gamen eerder als "spiritueel opium" en bekritiseerde Tencent Holdings, de grootste speler in China's game-industrie.

Dat er een groot gaming-probleem is in China, erkent de expert: "Een kwart van de minderjarigen in China zou verslaafd zijn en de helft heeft oogproblemen."

"De maatregel is redelijk vergaand en strikt. Voor veel kinderen zal het een probleem zijn, maar ouders zullen misschien blij zijn met deze oplossing voor het gaming-probleem", reageert Coppens. "Gamen is in China enorm populair. Er zijn maar liefst 670 miljoen Chinezen die wekelijks gamen. Dat is bijna zoveel als het totaal aantal Europeanen."

De impact op de technologiebedrijven schat Coppens niet al te groot in: "De gamebedrijven hebben zich kunnen voorbereiden. Toen de Chinese overheid gamen 'spiritueel opium' noemde, reageerde de beurs sterk en zakten de aandelen van Tencent Holdings met tien procent." Toch is het aandeel van de gamende jongeren maar ongeveer drie procent en is de impact dus niet zo groot.

Meest gelezen