Bij (dure) start nieuw schooljaar helpt Mol opnieuw ouders met financiële kopzorgen: “Al 139 gezinnen geholpen”

De gemeente Mol zet bij de start van het nieuwe schooljaar opnieuw een maatschappelijk werker in om ouders en leerlingen te helpen die de kosten moeilijk kunnen dragen. Mol startte er vorig schooljaar mee, in januari, en hielp zo al bijna 140 gezinnen. "Het blijft een grote stap om hulp te vragen, dus we houden zitdagen in de scholen om de drempel zo laag mogelijk te houden", zegt maatschappelijk werker Tessa Verwimp.

De gemeente Mol zet sinds januari een maatschappelijk werker in die zitdagen houdt op de verschillende scholen. Op die manier is ze rechtstreeks aanspreekbaar voor de ouders en voor leerlingen vanaf 18 jaar. "We willen de drempel verlagen en het helpt om in een vertrouwde, veilige omgeving af te spreken", zegt maatschappelijk werker Tessa Verwimp. "Het eerste gesprek hou ik ook heel laagdrempelig. Ik vraag hoe het is en hoe de afgelopen periode is geweest."

Door de coronacrisis gebeurt er veel meer digitaal, en ouders maken zich zorgen over de kosten van een laptop bijvoorbeeld

Tessa Verwimp, maatschappelijk werker

Verwimp bekijkt vervolgens of er financiële steun kan worden voorzien, of materiaal zoals een laptop bijvoorbeeld, want daar is meer vraag naar sinds de coronacrisis. "Er gebeurt veel meer digitaal en ouders maken zich zorgen over de kosten van een laptop. Ze hebben vaak ook vragen over welk model ze dan juist moeten kopen, en daar helpen we hen mee."

Mol wil niet alleen de ouders helpen, ook leerlingen die meerderjarig zijn, kunnen komen aankloppen bij Verwimp. Als ze hun kot niet kunnen betalen bijvoorbeeld, of medische rekeningen of kosten voor een internetverbinding of een treinabonnement.

Van januari tot juni vorig schooljaar heeft Tessa op die manier al 139 gezinnen geholpen. 

Meest gelezen