(c) Copyright 2021, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten

Nationale Bank kreeg al 60.000 besmeurde biljetten na watersnood: "Geen tijd om geld in veiligheid te brengen"

De overstromingen van midden juli in het zuiden van het land hadden een verwoestende kracht. Ook bij de Nationale Bank in Brussel merken ze dat. Daar is al voor miljoenen euro aan beschadigde biljetten binnengebracht. 

"Tot nog toe hebben we zo'n 60.000 beschadigde biljetten ontvangen", vertelt woordvoerder Geert Sciot van de Nationale Bank in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Ook vandaag zijn er nog biljetten binnengekomen. Het gaat dan over biljetten die commerciële banken ons opsturen en het gaat allemaal over agentschappen uit de regio Luik en de Ardennen."

"Als je weet dat de meest populaire biljetten in omloop die van 20 en  50 euro zijn, denken we dat we al snel aan een paar miljoen euro waarde komen", klinkt het. Het gaat dan over biljetten van particulieren, winkels, maar ook uit cashautomaten die beschadigd raakten. "Het wijst er ook op hoe snel de overstroming gebeurde. Mensen hebben zelfs niet de tijd gehad om hun papieren geld in veiligheid te brengen."

Mensen hadden zelfs niet de tijd om hun papieren geld in veiligheid te brengen

Ook Duitsland werd afgelopen zomer getroffen door overstromingen. Daar heeft de Centrale Bank al voor ruim 50 miljoen euro aan besmeurde biljetten binnengekregen. Daar proberen ze de biljetten kennelijk nog proper te maken, de Nationale Bank in Brussel doet dat niet.

"We hebben besloten om de biljetten te vernietigen als we van oordeel zijn dat ze te zwaar beschadigd zijn. We gaan de inspanning niet doen om het te drogen en te kuisen. Biljetten moeten ook een zeer hoge kwaliteit hebben om bijvoorbeeld in cashmachines te kunnen functioneren", legt Geert Sciot uit. Mensen kunnen overigens ook zelf naar de loketten van de Nationale Bank komen met hun beschadigde biljetten. "Die krijgt meteen een nieuw biljet in ruil", aldus Sciot.

Prioriteit

De kwaliteit van papieren geld controleren, dat gebeurt overigens nog manueel. "Het is een intensief werk", zegt de woordvoerder van de Nationale Bank. "Maar we hebben extra mensen ingeschakeld en we geven hier alle prioriteit aan. We weten dat veel mensen zwaar geleden hebben en er een serieuze financiële kater aan overhouden."

Het inruilen van besmeurde biljetten bij de Nationale Bank kan trouwens zonder tijdslimiet. "Het is een dienstverlening die we permanent aanbieden. Het is ook een gratis service, ook voor beschadigde of gescheurde biljetten. Zolang er nog meer dan 50 procent van het biljet bestaat, kan je dat inruilen bij de Nationale Bank. Vorig jaar hebben we zo bijvoorbeeld 1,6 miljoen biljetten vervangen."

Beluister Geert Sciot, de woordvoerder van de Nationale Bank, in "De wereld vandaag":

Meest gelezen