© Harald Eisenberger

Dan toch geen nachttrein tussen Brussel en Zweedse stad Malmö: geen enkele uitbater bracht bod uit 

Er komt geen nachttrein tussen Brussel en de Zweedse stad Malmö. Er is geen enkel bod uitgebracht om de lijn uit te baten. Het Zweedse ministerie van Infrastructuur had het initiatief genomen voor de nachttrein, en wilde die in de loop van volgend jaar opstarten. Volgens actiegroep Back On Track Belgium zijn uitbaters niet geïnteresseerd door een gebrek aan staatssteun.

De Zweedse plannen om in de loop van volgend jaar een nachttrein te laten rijden tussen Malmö en Brussel lijken voorlopig niet door te gaan. Geen enkele potentiële uitbater heeft een bod uitgebracht, zo kondigde het Zweedse ministerie van Infrastructuur aan op hun website.

De route werd door Zweden uitgeschreven na een haalbaarheidsstudie. Zweden schreef ook nog een tweede route uit, tussen Stockholm en Hamburg. Die werd wel aanbesteed, vanaf augustus volgend jaar zou de trein voor minstens vier jaar rijden. 

"Voor die route was uiteindelijk wel 1 geïnteresseerde uitbater", zegt Alexander Gomme van actiegroep Back On Track Belgium in "De ochtend" op Radio 1. Back On Track ijvert voor meer nachttreinen in Europa.

"Duitsland en België subsidiëren niet", legt Alexander Gomme van Back On Track uit in "De ochtend". Herbeluister hier het gesprek:

Maar waarom werd voor de lijn Stockholm-Hamburg wel een uitbater gevonden, en voor Malmö-Brussel niet? Zweden (en ook Denemarken) zien de nachttrein als publieke dienstverlening, legt Gomme uit, en subsidiëren het traject. Duitsland en België niet. "Maar voor de lijn naar Hamburg is het maar een kort stukje Duitsland, en die uitbater heeft geredeneerd dat het voor dat kleine stukje ook zonder subsidie haalbaar zou moeten zijn", aldus Gomme.

Als ons land toch op de kar was gesprongen, was het misschien wel gelukt

Alexander Gomme, Back On Track Belgium

Maar de trein Malmö-Brussel, die ook langs Keulen gaat, moet een groter stuk door Duitsland, en ook door België. En zonder subsidies van die twee landen is het moeilijk om zo een nachttrein rendabel te houden. "De periode om een bod uit te brengen werd opengezet toen ons land nog geen regering had, als ons land toch nog op de kar was gesprongen, was het misschien wel gelukt", aldus Gomme. 

"Het maakt nog maar eens duidelijk dat Europa de coördinatie op zich moet nemen", aldus Gomme. Back On Track Belgium pleit al langer voor een Europees coördinatieorgaan als het over nachttreinen gaat. Want al heel wat plannen voor nachtlijnen tussen Europese steden zijn ondertussen een stille dood gestorven. De plannen voor Malmö-Brussel lijken dus eenzelfde lot toebedeeld. 

Vorig jaar werd de nachttrein tussen Brussel en Wenen in gebruik genomen. Het was toen 17 jaar geleden dat er nog een nachttrein van en naar ons land reed.

Meest gelezen