Medewerkster Blauwe Lijn van Antwerpse politie blijft ontslagen na onheus behandelen van bellers

Een medewerkster van de Blauwe Lijn van de Antwerpse politie is volgens de Raad van State terecht ontslagen. De vrouw had er haar ontslag aangevochten. Ze werd begin dit jaar de laan uitgestuurd omdat ze mensen aan de telefoon herhaaldelijk onheus had behandeld. De Blauwe Lijn is een telefoonnummer waarop je terecht kan voor niet-dringende politiehulp. De vrouw had het eerder al te bont gemaakt als onthaalmedewerkster in het politiekantoor aan de Noorderlaan.
 

De vrouw werd ontslagen omdat ze verschillende mensen die belden niet klantvriendelijk en medelevend had behandeld. Tegen een man die het niet meer zag zitten omdat hij werd mishandeld door zijn vrouw, zei ze dat hij maar wat moest doorbijten en sterk moest zijn. Toen een andere vrouw zei dat ze na een inbraak met zelfmoordgedachten zat, negeerde ze dat gewoon. De medewerkster was naar de Blauwe Lijn overgeplaatst, nadat er ook klachten waren over haar gedrag als onthaalmedewerker in het politiekantoor aan de Noorderlaan. Daar had ze onder meer een man drie uur lang in de inkomhal laten liggen, zonder te vragen of hij hulp nodig had. Een vrouw die een verkrachting van drie jaar geleden wilde aangeven, kreeg te horen dat dat geen zin meer had. Volgens de ontslagen vrouw had ze niet genoeg opleiding gehad, maar dat was volgens de Raad van State niet het geval. Voor ze ontslagen werd, was ook geprobeerd om haar bij te sturen. De Raad van State ging dus niet in op haar vraag om het ontslag te schorsen.  
 

Klachten over de politie bij dienst intern toezicht of Comité P

Als je vindt dat je onheus wordt behandeld, kan je voor een individueel probleem terecht bij de dienst intern toezicht van je politiekorps. Die kunnen snel ingrijpen. Als het te maken heeft met de organisatie van de politiewerking, kan je klacht indienen bij het Comité P. "Het kan misschien vreemd lijken dat je bij manier van spreken bij de duivel te biechten zou gaan als je naar de dienst intern toezicht stapt. Maar je moet niet ongerust zijn. Die dienst is een onafhankelijke dienst. De medewerkers zijn opgeleid om fouten op te sporen en daarop te reageren", zegt Kathleen Stinckens, voorzitster van het Comité P op Radio 2 Antwerpen. "Geen enkele korpschef heeft er belang bij om een slecht functionerend korps te hebben. Ze willen dat hun korps goed voor de dag komt. Als je toch twijfelt aan de objectiviteit van de dienst, kan je bij ons terecht. Dan gaan wij kijken of die dienst intern toezicht goed werkt. Maar zij moeten de klacht behandelen." Zo'n 70 procent van de klachten bij het Comité P blijkt niet gegrond. In 2020 kregen ze zo'n 3000 klachten.


 

Meest gelezen