Videospeler inladen...

Nepwedstrijden van winkels op het internet: hoe oplichters jagen op uw gegevens

Valse wedstrijden in naam van Colruyt, Ikea of andere bekende winkels: het is al jaren een plaag op het internet. Het enige doel van die nepwedstrijden? Onze gegevens verzamelen om ze door te verkopen. Zowel aan fraudeurs maar - zo ontdekte VRT NWS - ook aan callcenters en marketingbedrijven die werken voor Belgische banken, ziekenfondsen, energieleveranciers en zelfs consumentenorganisaties als Test Aankoop. 

"Win 500 euro shoptegoed bij IKEA" of "win een gratis mand speculooskoekjes van Lotus". Online wedstrijden beloven prijspakketten en waardebonnen van bekende winkelketens. Een paar klikken, je adres, geboortedatum en e-mailgegevens achterlaten, gevolgd door een eindeloze vragenlijst: hou je van reizen? Wie is je energieleverancier? Hoeveel verdien je per jaar? Bij welk ziekenfonds zit je? Een bon of mand met lekkers krijg je echter nooit.

Maar wie zit achter die nepwedstrijden? Niet de winkels waar je zogezegd een prijs kan winnen, maar wél buitenlandse bedrijfjes die handelen in persoonsgegevens. En die gegevens worden vervolgens verkocht.

In een reactie laat staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) weten dat ze een plan heeft opgesteld om gegevensverzameling via online nepwedstrijden aan te pakken. En ook Test Aankoop reageerde eerder al. De consumentenorganisatie zegt dat het geen gebruik maakt van gegevens uit online nepwedstrijden. Als tussenpersonen de regels niet naleven, dan zal Testaankoop -als de fraude bewezen is- optreden of zelfs een strafprocedure opstarten. 

Bekijk hieronder de volledige reportage:

Videospeler inladen...

"Het is heel moeilijk om deze praktijken aan te pakken", vertelt Tim Verheyden in "Het journaal". Bekijk hieronder zijn toelichting:

Videospeler inladen...

Meest gelezen