Google Streetview

Fietser (35) overleden na val op natte tramsporen in Gent

In Gent is een 35-jarige fietser om het leven gekomen na een val op natte tramsporen in de buurt van het Lippensplein. Het ongeval gebeurde een tiental dagen geleden, maar details raakten nu pas bekend. De tramsporen in Gent hebben een kwalijke reputatie. Volgens cijfers van het UZ Gent heeft 1 op de 4 fietsongevallen te maken met de tramsporen. Dat er nu een dode valt is wel uitzonderlijk.

Het ongeval gebeurde eind augustus, maar raakte nu bekend. Het regende, en de man van 35 gleed met zijn fiets uit op de sporen. Hij botste met zijn borst tegen een ijzeren verkeerspaaltje. Toen hij werd meegenomen met de ziekenwagen, bleken zijn zichtbare verwondingen nog mee te vallen. Maar 2 uren later werden bloedingen rond de long en een scheur van de aorta hem fataal.  Het gaat om een man uit Izegem, West-Vlaanderen.

Gentse tramsporen hebben al lang een kwalijke reputatie

Dat de man met zijn fiets op de tramsporen uitgleed is geen uitzondering. Uit onderzoek van de spoedgevallendienst van het Gentse UZ  blijkt dat 1 op de 4 geregistreerde fietsongevallen van 2018 met tramsporen te maken had. Jaarlijks gaat het naar schatting om zowat 500 mensen. Nergens anders ter wereld zouden de cijfers zo slecht zijn. Op plaatsen waar trams in een eigen bedding kunnen rijden, gebeuren dergelijke ongevallen opvallend minder. Maar in de Gentse historische binnenstad zijn dergelijke aanpassingen niet eenvoudig, zo zegt vervoersmaatschappij De Lijn. 

Belga Image

Veiligheid van fietsers verhogen

Er zijn geen gouden tips om ongevallen met fietsers aan tramsporen te vermijden. "Hoewel Gent een fietsstad is, gaan fietsen en de stad Gent niet echt samen, en dat heeft te maken met de trams", zegt Eva Van Eenoo, mobiliteitsexperte. "De tram is wel een zeer efficiënt vervoersmiddel, maar is niet ideaal voor fietsers." 

Wat wel een oplossing zou bieden, is de straat waar trams en fietsers rijden autoluw te maken. "Dan moeten ze enkel focussen op de baan en niet nadenken over auto's", geeft Van Eenoo mee. "De kleine hoogteverschillen tussen tram en straat maken het oppervlak ook glad, dus kasseien vermijden en voor asfalt kiezen is beter." 

Een ondergrondse tram, zoals in Antwerpen of Brussel, lukt ook niet in Gent, want de grond is er te drassig. "Een tram in eigen bedding zou een ideale oplossing zijn, maar in Gent hebben we die specifieke problematiek en we kunnen dat niet doen verdwijnen", vertelt ze. "Dus blijven inzetten op die randvoorwaarden, zoals alternatieve routes, veilige uitwijkmogelijkheden en autovrije straten, is belangrijk."

kasto80

Meest gelezen