foto Peter Hilz (C)

Luchthaven Maastricht Aachen Airport mogelijk definitief dicht

In Nederland wordt onderzocht of de luchthaven MAA in Maastricht moet open blijven of dat een andere bestemming een betere optie is.  De provincie Limburg in Nederland laat een kosten-batenanalyse maken van de luchthaven. 

Het is de eerste keer dat de provincie, die eigenaar is, het 75 jaar oude vliegveld in vraag stelt. Tot nu toe wilde de provincie niet weten van een mogelijke sluiting. Eerder bleek uit onderzoek wel dat Maastricht Aachen Airport zich in de toekomst zou kunnen toeleggen op vrachtverkeer, sportvliegtuigjes, onderhoud van vliegtuigen of opleidingen. 

Critici zeggen al jaren dat MAA de omgeving last bezorgt. Nergens ligt een vliegveld zo dicht bij woningen als in Nederlands Limburg. Luchtvaartkenner Luk De Wilde heeft ook vragen bij het publiek belang van de luchthaven. Dat zei hij op Radio 2 Limburg. “Wie vanuit Limburg wil vliegen, heeft genoeg alternatieven zoals Eindhoven, Düsseldorf of Luik. Bovendien zou de aan het vliegveld gerelateerde werkgelegenheid op 400 liggen en dat is mogelijk lager dan bij een herbestemming.”

Goede cijfers

Nog volgens Luk De Wilde deed MAA het alles bij mekaar niet zo slecht. Tot net voor covid vlogen er elk jaar een half miljoen passagiers vanuit Maastricht. En dat is een goed cijfer voor een regionale luchtvaart. Toch was de luchthaven nooit rendabel. “En dus is een studie van een wit blad met voor- en nadelen een slimme zet”, besluit De Wilde. 

Hadrien van Steenbergh

Verrassing

Toch komt de mogelijke sluiting als een verrassing. De provincie heeft vorig jaar de terminal nog verfraaid, net om meer passagiers aan te trekken. Ook lag het plan op tafel om een luchttaxi op te zetten tussen MAA en Schiphol in Amsterdam. Maar dat plan is er uiteindeijk niet gekomen.

De studie zou tegen 22 mei van volgend jaar moeten afgerond zijn. En volgens De Wilde kan het alle kanten uit gaan. “Het zal niet eenvoudig zijn om hieruit een goed antwoord te krijgen.”

Meest gelezen