Kopzorgen over toekomst Autosalon: haken de grote merken af? "Al maanden speculatie en gepoker"

Vrijdag wordt een cruciale dag voor het Brusselse Autosalon. Dan beslist organisator Febiac of er voldoende inschrijvingen zijn binnengekomen om de autobeurs in januari op poten te zetten. Volgens de krant De Tijd ziet het er niet goed uit en zouden de grote spelers dreigen af te haken. Autojournalist Alain Devos merkt ook dat er wat op til is: "De sector is in sneltempo aan het veranderen."

Volgens De Tijd is het zeker: D'leteren, de grote invoerder van merken als Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti, doet niet meer mee met het Brusselse Autosalon, dat voor januari gepland staat. Ook bij autogroep Stellantis (Fiat, Chrysler, Jeep, Peugeot, Citroën, DS en Opel) zou een deelname kritisch tegen het licht worden genomen. En het Japanse merk Mazda bevestigt nu ook expliciet aan onze redactie dat het dit jaar het Autosalon aan zich wil laten voorbijgaan.

Alain Devos, hoofdredacteur van Autowereld, beaamt in "De ochtend" op Radio 1 dat er "al maanden gesproken, gespeculeerd en gepokerd" wordt en dat hij ook al opgevangen had dat D'ieteren wel degelijk al een beslissing heeft genomen, maar die nog niet heeft gecommuniceerd:

"D'ieteren maakt een kwart uit van de Belgische automarkt. Als zij niet deelnemen, wordt het salon natuurlijk een pak minder aantrekkelijk en gaan andere groepen weer twijfelen. Als Stellantis óók niet meedoet, gaat het om 40 procent van de Belgische markt. Dan heeft het voor de rest van de merken ook geen zin meer, want dan komen er ook geen bezoekers naar Brussel."

Opnieuw een afgelasting van het Autosalon zou voor het evenement de doodsteek kunnen zijn. Dit jaar al kon de autobeurs op de Heizel niet doorgaan door corona. "Als deze week wordt beslist dat er geen Autosalon wordt georganiseerd, denk ik niet dat het ooit nog zal terugkomen", oppert Devos. "En al zeker niet in deze vorm, zoals we het 99 keer hebben gekend."

Gigantische investering

We horen het u al denken: is het Autosalon dan niet belangrijk voor de verkoopscijfers van de autosector in ons land? Laat nu net dat ter discussie staan. "Aanwezigheid op het Autosalon is een gigantische investering: je hebt de huur en inrichting van de stand en je moet enorm veel personeel inzetten", vertelt Devos. "Als die invoerders of merken oordelen dat ze niet méér auto's verkopen door op zo'n salon aanwezig te zijn, stellen zich de vraag of ze de budgetten die ze daarvoor elk jaar moeten vrijmaken niet op een zinvollere manier kunnen investeren."

(Lees verder onder de foto)

Over wat voor een investering spreken we dan? "Als D'ieteren aanwezig is, vullen die in hun eentje twee paleizen van de Heizel. Dan spreek je niet meer over honderdduizenden euro's, maar over nog een pak meer. Maar vroeger waren er ook autosalons in Parijs en Frankfurt. Vaak konden de invoerders een deel van dat materiaal, van die standruimte, gewoon gebruiken. Maar die salons zijn er niet meer of zijn veel kleinschaliger. Dat betekent dat het grootste deel van die investering van België moet komen of van de invoerders. En België is zo klein: die budgetten zijn er niet meer of zijn er onvoldoende."

Sector verandert

Een autobeurs die er de brui aan geeft of zich anders moet organiseren: internationaal bekeken is het dus niet zo nieuw. Maar Brussel bleef wat gespaard. "Brussel was namelijk niet het salon met grote premières en de CEO's die daar komen rondlopen. Brussel was een verkoopssalon, voor de consument. Daarom is het lang op de agenda blijven staan. Maar als blijkt dat dat dat argument toch niet zo hard meer doorweegt en er kan bespaard worden door niet meer naar zo'n salon te gaan, is de rekening snel gemaakt."

Brussel was een verkoopssalon, voor de consument. Daarom is het lang op de agenda blijven staan

Alain Devos, hoofdredacteur van Autowereld

Devos ziet de sector "in sneltempo veranderen, door de overgang naar nieuwe aandrijvingsvormen als elektriciteit". "Die hele sector staat op zijn kop. En dan is er nog de bijkomende moeilijkheid van de vertraagde levering van microchips. Dat maakt dat die sector het nog moeilijker heeft en dat er nog meer wordt gesneden in budgetten."

Bekijk hier het gesprek met Alain Devos, hoofdredacteur Autowereld, in "Laat journaal":

Videospeler inladen...

"Inschrijvingen lopen nog"

Hallo, organisator Febiac? "De periode van inschrijvingen voor het Autosalon loopt nog tot het einde van de week", zo houdt Febiac-CEO Andreas Cremer de moed erin. "We maken dan een analyse van het aantal inschrijvingen en van de sanitaire situatie. Op basis daarvan beslissen we over de volgende stappen voor de organisatie van het Autosalon." Cremer zegt zelf "andere signalen" te krijgen dan De Tijd over de toekomst van het evenement.

Bij D'ieteren onthouden ze zich liever nog even van commentaar: "Wij wachten tot organisator Febiac vrijdag communiceert. Iedereen kijkt wat naar elkaar momenteel."

Mazda is tot nu toe het enige merk dat ook expliciet bevestigt dat het niet deelneemt aan het Autosalon. "Voor een kleinere speler als wij is dat nochtans een belangrijk evenement waar we veel nieuwe klantencontacten kunnen leggen", legt woordvoerder Peter Gemoets uit. "Maar het Autosalon vraagt ook heel wat kosten en voorbereiding. De onzekere situatie rond het Brusselse Autosalon en de vraag of er door coronasituatie wel voldoende bezoekers zullen zijn, hebben ons doen besluiten om dit jaar niet deel te nemen."

Meest gelezen