Kogel is door de kerk: Brussels Autosalon kan dan toch doorgaan in januari

Ondanks alle speculaties en geruchten vindt er in januari dan toch een Autosalon plaats op de Heizel. Organisator Febiac heeft naar eigen zeggen voldoende inschrijvingen verzameld om een volwaardige autobeurs op poten te zetten. De grote invoerder D'leteren - die Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en de luxemerken Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche invoert - zal er zoals verwacht niet bij zijn.

Het volgende Brusselse Autosalon zal dan toch kunnen doorgaan, zo laat organisator Febiac weten. Door het afhaken van D'leteren, dat grote automerken als Volkswagen, Audi en Skoda invoert, werden er de voorbije dagen veel vraagtekens gezet bij het voortbestaan van het Autosalon.

Maar Febiac heeft nu dus toch voldoende inschrijvingen verzameld om ook zonder die grote merken een klassiek Autosalon op poten te kunnen zetten. "Ik was nooit bang dat er geen Autosalon zou komen", zegt CEO Andreas Cremer. "Wij waren ons bewust van het feit dat heel veel van onze leden, de exposanten, zin hadden in een salon en Febiac vroegen om hen niet in de kou te laten staan. En voilà, hier zij we."

99e editie

Dat zal, zonder de D'leteren-merken, iets kleiner zijn, maar zal nog ruim tweederde van de automarkt vertegenwoordigen, klinkt het bij Febiac. "Jammer dat sommige merken niet meedoen, zij hebben hun redenen daarvoor", knikt Cremer. "Maar is het Autosalon daardoor totaal niet attractief? Integendeel. Volgens mij wordt het een heel mooie editie."

De "Brussels Motorshow" zoals het Autosalon officieel heet, zal plaatsvinden van 14 tot 23 januari op de Heizel in Brussel. De aandacht zal in het bijzonder gaan naar elektrisch rijden, lichte bedrijfsvoertuigen en moto's. Dat zal de 99e editie worden. Of er in 2023 dan ook een 100e editie komt? "We hebben die ambitie en zijn echt optimistisch", zegt Cremer. "Maar laat ons eerst deze editie goed organiseren."

D'leteren: "Alles tegen elkaar afgewogen"

Bij D'leteren (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti) bevestigen ze dat ze niet aanwezig zullen zijn op het autosalon. "We hadden dit jaar goede ervaringen met onze online strategie en het uitnodigen van klanten. Die strategie gaan we ook in 2022 verder uitvoeren", zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville. 

Is dit dan een vorm van kostenbesparing? "Ja en nee. Goed online aanwezig zijn kost ook veel geld. Maar het is wel zo dat de investering in het Autosalon bijzonder zwaar is. We hebben daarom alles tegen elkaar afgewogen en ook rekening gehouden met het feit dat alles wat onder druk staat en verandert in onze sector."

"Dat betekent niet dat de deuren naar het Autosalon definitief gesloten zijn. Wij zullen ons snel blijven aanpassen aan de veranderende realiteit."

Meest gelezen