Spice Girls brengen debuutplaat "Spice" na kwarteeuw opnieuw uit: "Wijze lessen die hele generatie opgevoed hebben"

Vandaag komt "Spice", de veelbesproken debuutplaat van de Spice Girls opnieuw uit. Naar aanleiding van de 25e verjaardag van die plaat is "Spice 2.0" uit als dubbelalbum, met enkele favoriete B-kantjes van de groepsleden en onuitgegeven materiaal. "Spice" is een plaat die volgens de ene het feminisme een stap vooruit heeft geholpen, en volgens de andere helemaal niet. Journalist Katrin Swartenbroux (De Morgen) behoort tot de eerste groep. "Spice Girls hebben girl power naar het grote publiek gebracht en de weg geplaveid naar vandaag, waarin andere popsterren hun boodschap verkondigen."

25 jaar geleden sloeg "Spice", de debuutplaat van Spice Girls, in als een bom. De Britse meidengroep had die zomer een wereldwijde monsterhit gescoord met hun eerste single, "Wannabe". "Spice" is een plaat vol slogans als girl power en spice up your life. En is het is nog steeds het best verkochte album van een meisjesgroep aller tijden.

Hoe commercieel het toen ook was, veel van die nummers zijn intussen ook echte klassiekers geworden die iedereen van begin tot eind kan meezingen. Scary, Baby, Ginger, Sporty en Posh Spice zijn alombekend. Tegelijk is het nog steeds nostalgie (en succes) troef, rond alles wat met de jaren 90 te maken heeft. Hoog tijd dus voor een heruitgave van "Spice", als dubbelalbum met remixes van bekende nummers, onuitgegeven materiaal en iconische foto's uit de oude doos.

Eén van de fans van het eerste uuur is Katrin Swartenbroux, journalist bij De Morgen en volger van populaire cultuur. "Ik was 10 jaar toen "Spice" uitkwam", vertelde ze eerder in "Classic Stories" op Radio 1. "De boodschap anyone can be a Spice Girl sprak zowel mij als mijn broer aan. Hij was Sporty Spice, ik was Ginger Spice." 

Girl power werd met Spice Girls helemaal een ding, maar de term bestond al langer. "Kathleen Hanna van de band Bikini Kill heeft die eigenlijk bedacht, voor de fans van punk en riot girl in de vroege jaren 90. Maar het bleef heel "underground" en had ook een agressief kantje."

Spice Girls hebben girl power toegankelijk en mainstream gemaakt. "Het was heel makkelijk behapbaar, iedereen kon dat meeschreeuwen. Ze hebben het echt naar het brede publiek gebracht."

Seksistisch

Niet iedereen was even overtuigd. Shirley Manson, frontvrouw van de band Garbage, was bijvoorbeeld erg tegen Spice Girls en hun girl power. Ze kon er naar eigen zeggen geen fan van zijn omdat het achter de schermen allemaal hol is, daar trekken mannen aan de touwtjes. "Ik vind het nogal seksistisch om te stellen dat vrouwen die meedraaien in de marketingmachine van de popmuziek geen zelfbeschikkingsrecht hebben", zegt Swartenbroux.

Er zit heel veel girlpower in de manier waarop Spice Girls de muziekindustrie veroverd hebben.

Katrin Swartenbroux

"Spice Girls hielden wel mee de touwtjes in handen. Ze waren samengebracht als groep onder de naam Touch, maar ze zeiden, neen,dat voelt alsof we allemaal hetzelfde zijn. Ze kozen een andere naam, ontsloegen hun manager, drongen zelf aan op showcases bij platenmaatschappij A&R. Zo zijn ze ook bij Virgin beland."

"Virgin wilde als eerste single "Say you'll be there". Een braaf liedje, mooie meisjes die over liefde zingen. Maar ze stonden zelf op "Wannabe", want dat is alles waar we voor staan. Ze hebben dat nummer ook grotendeels zelf geschreven op de achterbank van Geri Halliwells auto. Ze hebben veel van hun eigen muziek zelf geschreven en hadden mee inspraak. Er zit heel veel girlpower in de manier waarop Spice Girls de muziekindustrie veroverd hebben.”

Wijze lessen

In de liedjes van Spice Girls zitten heel wat wijze lessen die een hele generatie hebben opgevoed, zegt Swartenbroux. "Je grenzen aangeven, veilig vrijen, durven zijn wie je bent, opkomen voor jezelf... Dat zit daar allemaal in verwerkt, en het is wel nuttig om dat op jonge leeftijd al te horen en te leren."

De song "Stop" bijvoorbeeld. "Die gaat echt over grenzen stellen in relaties. Het is goed geweest, maar jij bent niet wat ik nodig heb. Het moet echt zijn, geen gemanipuleer." De boodschap van "Wannabe" vindt Swartenbroux ook heel sterk. "Het concept sisterhood zit daarin, je vriendinnen op de eerste plaats zetten, de mensen die je al langer kennen zoals je bent. Je bent dan op een leeftijd van die eerste allesoverweldigende verliefdheid, en de boodschap is dat je niet per se alles hoeft weg te gooien. Wel gepast dat dat gezongen werd."

"Spice Girls hebben de weg geplaveid"

De Britse auteur Laura Bravo schreef drie jaar geleden "What would the Spice Girls do", een boek over hoe de girl power generation opgroeide en welke lessen Spice Girls ons hebben geleerd. Ze schrijft onder meer dat het niet toevallig is dat de generatie die werd grootgebracht met de girl power van Spice Girls, de generatie is die de vierde feministische golf gemanifesteerd heeft.

"Ik snap dat het wrang smaakt, het is heel commercieel, maar het is wel belangrijk hoe ze girl power naar de mainstream hebben gebracht", zegt Swartenbroux. "Op populaire cultuur wordt vaak neergekeken terwijl het toch een maatschappelijke beweging een zetje kan geven. Spice Girls hebben de weg geplaveid naar vandaag, waarin heel wat popsterren hun boodschap prediken."

Meest gelezen