Voka.be

Gent ontwikkelt mobiliteitsplan voor zuidelijke rand om files te vermijden: "We moeten mensen op fiets of tram krijgen"

Stad Gent heeft een nieuw mobiliteitsplan voor de zuidrand om er toenemende files terug te dringen. Er zijn heel wat bedrijven en er komen regelmatig nieuwe vestigingen bij. Zo’n 30.000 mensen komen er nu werken, vooral met de auto. Daar wil de stad verandering in brengen. 

De zuidrand van Gent is een grote ontwikkelingspool met belangrijke innovatieve bedrijven, de technologiecampus van de Universiteit Gent, de site rond de Ghelamco Arena en het Eiland Zwijnaarde. De regio trekt bedrijven aan en zorgt voor extra werkgelegenheid en bijgevolg ook voor extra woon-werkverkeer. 

De bedoeling is dat de regio kan blijven groeien maar dat het aantal auto’s op het huidige niveau blijft

projectleider Vincent Meerschaert

De stad heeft samen met enkele mobiliteitsexperten na drie jaar een plan klaar om de verkeersdruk er in de toekomst te verminderen. Nu komt nog 70 procent van de pendelaars er met de auto werken, dat moet omlaag door te investeren in fietsbruggen, een andere wegindeling en de overstap naar openbaar vervoer. 

In het plan voorziet de stad ook de aanleg van nieuwe tramlijnen naar de industrieterreinen in Merelbeke, Zwijnaarde en Sint-Denijs-Westrem om pendelaars zo te proberen overtuigen om voor het openbaar vervoer te kiezen en niet voor de wagen.  Bedrijven die in de Gentse zuidrand liggen of er zich willen vestigen kunnen via de stad ook zelf mobiliteitstips krijgen of in overleg gaan. 

kasto80

Meest gelezen