Van 17 kilometer nieuw asfalt tot 8.000 euro voor de winnaars: WK wielrennen in cijfers

Dat Vlaanderen deze week de 100e editie van de wereldkampioenschappen wielrennen organiseert, maakte ons nieuwsgierig naar meer data die met de organisatie van dit grootse evenement gepaard gaan. 1.000 wielrenners uit 82 landen 8 dagen lang het beste van zichzelf te laten geven tijdens 11 wielerwedstrijden, het heeft heel wat voeten in de Vlaamse klei gehad. Een overzicht in grote getallen.

Het totale budget van de organisatie bedraagt 21,3 miljoen euro. De Vlaamse overheid heeft de grootste cheque gegeven aan de organisatie: 13 miljoen euro. 

Daarnaast tasten de vier gaststeden en de provincie Vlaams-Brabant ook in de buidel. Leuven, dat zondag, tijdens de wegrit, de hoofdrol opeist, heeft hiervoor anderhalf miljoen euro veil. 

Antwerpen, waar de wegrit zondag van start gaat, heeft er iets meer dan de helft voor over om met het startschot wereldwijd in beeld te komen. Dat is het dubbele van wat de sinjorenstad betaalt voor de Ronde van Vlaanderen. De provincie Vlaams-Brabant doet er nog eens 400.000 euro bovenop.

Om tijdens de tijdritten aan de kust in beeld te komen, betaalden Knokke-Heist en Brugge respectievelijk 230.000 en 360.000 euro.

Alles opgeteld kom je aan zo’n 16,3 miljoen euro die de overheden samen investeren in deze heilige fietsweek. Niet genoeg dus om de 21,3 miljoen euro onkosten te betalen. 

“Dat betekent dat naast het stuk dat van de overheden komt, we het andere stuk nog budgettair hebben moeten dichtfietsen met commerciële partners, met inkomsten uit hoofdzakelijk hospitality (VIP-arrangementen) en nog een aantal randzaken zoals merchandising”, legt Gert Van Goolen, woordvoerder van de organisatie, uit.

Oud-renner Johan Museeuw, Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA), Brugs burgemeester Dirk De Fauw (CD&V) , oud-renster Patsy Maegerman en Knoks burgemeester Piet De Groote (Gemeentebelangen) bij de opening van het WK in Knokke-Heist.

Uitgaven

Kijken we naar de uitgavenkant, dan is de internationale wielerbond UCI met een factuur van 6,8 miljoen euro een grote slokop in het budget. 

“In ruil leveren wij heel wat infrastructuur. Wij voorzien de timing, de televisieproductie, in een contract met de EBU, ook de ganse rompslomp omtrent de accreditaties …”, zei UCI-topman Peter Van den Abeele hierover tijdens de uitzending rond de tijdrit van zondag.

Videospeler inladen...

Corona jaagt de organisatie op zo’n 125.000 euro onvoorziene kosten, o.a. voor de aankoop van CO₂-meters en om een bedrijf in te huren dat de covidprotocollen in goede banen moet leiden. 

Daarnaast heeft de coronacrisis vele materialen fors duurder gemaakt; verzekeringen zelfs dubbel zo duur.

Prijzengeld

De organisatie van deze wereldkampioenschappen is een miljoenenzaak. Maar hoeveel gaat er nu naar de renners? Van het geld dat de UCI krijgt, betaalt ze telkens de renners uit die het podium halen. 

Bij de eliterenners - zowel de mannen als de vrouwen - krijgen de winnaars van de individuele wedstrijden 8.000 euro. Een zilveren medaille is goed voor 4.000 euro en brons levert een renner 2.000 euro prijzengeld op.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de verschillende prijzengelden. Sinds 2012 heeft de UCI de meeste prijzengelden voor mannen en vrouwen gelijk getrokken, op één uitzondering na: bij de junioren krijgen de vrouwen slechts de helft van hun mannelijke collega’s betaald.

Medewerkers

Voor de organisatie van de wereldkampioenschappen wielrennen sloegen de twee grote organisatoren van wielerwedstrijden in Vlaanderen de handen in elkaar: Flanders Classics en Golazo. 

Samen zijn er 62 van hun medewerkers fulltime bezig met de organisatie van de wereldkampioenschappen wielrennen in Vlaanderen. Daarnaast zijn er deze week bijna 500 voltijdse medewerkers tijdelijk aan de slag, naast een leger van 3.500 à 4.000 vrijwilligers. 

De gaststeden op hun beurt schakelen deze week alles samen zo’n 3.000 politieagenten in. Daarnaast wordt ook het gemeentepersoneel ingeschakeld om alles letterlijk en figuurlijk in goede banen te leiden.

Logistiek

De organisatie van de 11 wielerwedstrijden, gespreid over een groot gedeelte van het Vlaamse grondgebied, is een grote logistieke operatie. Om de toeschouwers van de renners te scheiden worden er deze week, alles opgeteld zo’n 30.000 nadarhekken, goed voor 60 kilometer hekwerk langs de Vlaamse wegen. 

Omdat de Vlaamse wegen niet altijd even fotogeniek zijn, werden op de verschillende parcoursen, alles samen, een 17 kilometer aan wegen opnieuw aangelegd of kregen ze voor de gelegenheid minstens een nieuwe bovenlaag.

Publiek

Waar de wielerwedstrijden in het Vlaamse voorjaar nog zonder publiek moesten doorgaan, worden tijdens de wereldkampioenschappen wielrennen deze week weer massaal supporters toegelaten langs het parcours en in de gaststeden.

In totaal werden op voorhand ruwweg 1 miljoen bezoekers verwacht, voor de hele wielerweek. De hoofdmoot daarvan wordt zondag verwacht: Leuven zet zich schrap om 200.000 à 400.000 wielerfans te ontvangen.

Media

Onze collega’s van Sporza brengen deze hele week de verschillende wielerwedstrijden in beeld met  een 30-tal camera’s. Alles samen goed voor zo’n 400 uren live televisie. 

De wedstrijden worden in 124 landen uitgezonden, in 5 continenten, en komen theoretisch in de woonkamers van zo’n 300 miljoen kijkers terecht. In totaal zijn zo’n 700 journalisten uit de hele wereld geaccrediteerd. 

Meest gelezen