Archieffoto

"Kunnen enkel gefrustreerd wachten": maand na schoolstart zitten honderden basisscholen nog zonder boeken

Bijna een maand na de start van het schooljaar zitten nog altijd enkele honderden basisscholen zonder schoolboeken. Het probleem ligt bij een onderaanneming van het bedrijf dat die boeken moet leveren. En dat veroorzaakt frustraties. "Onze leerkrachten blijven maar kopiëren. Na een helse coronaperiode kunnen we dit echt wel missen."

Geen boeken voor taal, Frans, Wereldoriëntatie, verkeer en ook geen agenda's. De directeurs die wij spreken zitten stilaan met de handen in het haar. Eind augustus was al duidelijk dat zo'n 450 scholen, vooral van het katholiek onderwijs, op 1 september zouden moeten starten zonder een heel aantal boeken. Vier weken later is dat probleem in sommige scholen verholpen, in een heel aantal nog niet. 

Niet evident voor de leerkrachten én de leerlingen. "Onze leerkrachten moeten heel creatief zijn en blijven maar kopieën maken", zegt Marleen Hillen, de directeur van de school Pius X in Antwerpen. "Dat is veel extra werk, maar dat zijn ook veel extra kosten."

"Ik ben al 15 jaar directeur en dit heb ik nog nooit meegemaakt": bekijk hier hoe ze in Pius X momenteel lesgeven, zonder schoolboeken.

Videospeler inladen...

"Het frustreert mij én mijn leerkrachten enorm", zegt ook Eric Van Roy, de directeur van school Toppunt in Geel. "Dit veroorzaakt veel ongemak in de klas. Kinderen zitten met heel wat verschillende bundels de les te volgen. Daarnaast maken mijn leerkrachten ook zélf schoolagenda's. Dat zijn nog eens losse papiertjes, die we met de kinderen moeten meegeven. Na een helse coronaperiode kunnen we dit echt wel missen. Op deze manier kunnen we ons niet focussen op onze kerntaak."

Wat is precies het probleem?

Het is de firma Cloudwise die de onderwijsactiviteiten van Standaard Boekhandel overnam en zo ook het contract voor de levering van de boeken in het katholiek onderwijs dit schooljaar. Cloudwise heeft die taak dan weer aan een onderaanneming, "een logistieke partner", gegeven en het is daar waar het misloopt volgens Cloudwise. 

"Wij ondernemen alle mogelijke stappen, ook via juridische weg, om onze logistieke onderaannemer zo snel mogelijk alle leveringen te laten uitvoeren", zegt directeur Philip Vermeylen aan VRT NWS. "Er werden extra opschalingen beloofd om alle boeken uiterlijk tegen eind september te leveren. Ondanks die beloftes kregen we vorige week te horen dat een deel van de boeken toch later zal worden geleverd, onder meer door een probleem met pickingmachines. Daardoor verschuiven nu plots voor een deel van de scholen de leverdata."

"Wij blijven alle mogelijke inspanningen leveren zodat onze logistieke partner alle openstaande leveringen zou bespoedigen", klinkt het. "Wij begrijpen de grote frustratie van de scholen."

Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft ondertussen Cloudwise - het bedrijf dat voor de levering moet zorgen - in gebreke gesteld, een juridische stap die het bedrijf verplicht zijn beloftes na te komen. "Dat Cloudwise naar eigen zeggen in de steek wordt gelaten door een logistieke partner maakt voor onze scholen niet uit", zegt topman Lieven Boeve. "Wij verwachten gewoon dat de boeken op tijd worden geleverd. Dit is erg frustrerend en niet voor herhaling vatbaar."

Lieven Boeve: "We gaan het bedrijf in gebreke stellen"

Videospeler inladen...

Er werden al veel valse beloftes gedaan en nu nemen ze zelfs de telefoon niet meer op

Eric Van Roy, de directeur van school Toppunt in Geel

Ondertussen hebben de uitgeverijen wel al de eerste hoofdstukken van de boeken digitaal beschikbaar gesteld, zodat de scholen kunnen printen. "Cloudwise zal die kopies vergoeden", zegt Boeve. "Maar los daarvan zullen we nog een schadevergoeding eisen. We dringen ook aan op een snelle levering. De overeenkomst met Cloudwise is er voor enkele jaren, maar als het bedrijf structureel niet aan de eisen tegemoet kan komen, zullen we de raamovereenkomst sneller vernieuwen."

De verschillende scholen die wij spraken zijn het alleszins meer dan moe. "We worden totaal in het ongewisse gelaten over de leveringstermijn. Er werden al veel valse beloftes gedaan en nu nemen ze zelfs de telefoon niet meer op. Het is frustrerend wachten", zegt Van Roy. "Elke keer is het uitstel, uitstel, uitstel. Ik hoop dat we ze toch zeker tegen de herfstvakantie hebben en dat het dus geen afstel wordt", vult Hille aan. 

Meest gelezen