Luchtverkeersleiders beheren Belgische luchtruim vanaf 2027 met één enkel systeem

De vliegtuigen in het volledige Belgische luchtruim zullen vanaf 2027 met een enkel systeem beheerd worden. Dat zijn de verschillende luchtverkeersleidingsdiensten overeengekomen. Met het systeem - Shared Air Traffic Services System 3 of SAS3 - zal het luchtverkeer "nog veiliger en efficiënter" kunnen verlopen, verwachten de luchtverkeersleiders.

Er zijn drie verschillende luchtverkeersleiders actief in het Belgische luchtruim. De bekendste is waarschijnlijk skeyes, dat het luchtverkeer beheert op de Belgische luchthavens en in het luchtruim tot ongeveer 7.500 meter hoogte. Skeyes heeft momenteel nog een apart systeem. De twee andere luchtverkeersleiders gebruiken al hetzelfde systeem, SAS2.

Het gaat om de militaire luchtverkeersleiders, die het militaire luchtverkeer rond de militaire luchthavens en oefengebieden in goede banen leiden, en het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC). Deze laatste, onderdeel van de Europese luchtverkeersleider Eurocontrol en gevestigd in Nederland, beheert de vliegtuigen boven de 7.500 meter.

Het belang van deze investering kan moeilijk overschat worden, zowel op financieel als op operationeel vlak

MUAC, het ministerie van Defensie en skeyes hebben nu een akkoord ondertekend om samen SAS3 te ontwikkelen. Het nieuwe systeem zou in 2027 operationeel moeten zijn. De grootste winst ligt, volgens het persbericht dat de drie uitstuurden, in het in real time uitwisselen van luchtverkeersgegevens tussen de civiele en militaire luchtverkeersleiders, wat zal leiden tot meer veiligheid en een efficiënter gebruik van het luchtruim, met minder vertragingen en minder uitstoot van broeikasgassen tot gevolg.

"Het feit dat België deze belangrijke stap zet in de richting van het Single European Sky-concept is zeer symbolisch", zegt Eamonn Brennan, directeur-generaal van Eurocontrol, in een persbericht. "Ik ben verheugd vandaag deze samenwerkingsovereenkomst met onze Belgische partners te ondertekenen en een stap voorwaarts te zetten in de samenwerking op het gebied van dienstverlening."

Johan Decuyper, CEO van skeyes, concludeert: "Het belang van deze investering kan moeilijk overschat worden, zowel op financieel als op operationeel vlak. SAS3 is een van de futureproof projecten van skeyes. Zo blijven we op koers om onze rol in de luchtverkeersleiding in Europa te blijven spelen."

Meest gelezen