Extra label op verpakking moet voedselverspilling tegengaan: "Veel mensen gooien voedsel weg dat nog perfect eetbaar is"

In de strijd tegen voedselverspilling krijgen meer dan 200 producten vanaf vandaag een extra label om aan te duiden dat je ze niet onmiddellijk hoeft weg te gooien als de houdbaarheidsdatum overschreden is. Veel mensen kennen het verschil niet tussen "ten minste houdbaar tot" en "te gebruiken tot". Daardoor belanden elk jaar tonnen voedsel dat perfect eetbaar is in de vuilnisbak. 

Uit een onderzoek van de anti-verspillingsapp Too Good To Go blijkt dat 75 procent van de Belgen het verschil niet kent tussen "ten minste houdbaar tot" (THT) en "te gebruiken tot" (TGT). "1 op de 3 mensen gooit voedsel weg omdat het voorbij de houdbaarheidsdatum is, maar heel wat producten zijn nog perfect eetbaar lang na de houdbaarheidsdatum", zegt Franco Prontera van Too Good To Go. 

"In België gooien we elk jaar meer dan 3,5 miljoen ton eten in de vuilnisbak en maar liefst tien procent daarvan is te wijten aan de misinterpretatie van de houdbaarheidsdatum."

Wat is het verschil tussen TGT en THT?

Een product waar bij de houdbaarheidsdatum staat "te gebruiken tot" (TGT) moet je na die datum weggooien. Deze producten bederven snel en het is na de datum niet meer veilig om ze op te eten. Je kunt er ziek van worden. Het gaat dan om vers vlees, verse vis en bereide schotels. Je vindt ze meestal terug in de koelafdeling van de winkels. 

Als er op het product bij de houdbaarheidsdatum staat "ten minste houdbaar tot" (THT) hoef je het niet onmiddellijk weg te gooien. Die datum geeft aan dat het product tot die datum een optimale kwaliteit heeft, maar ook daarna is het vaak nog perfect bruikbaar. Het gaat dan om producten zoals gedroogde pasta, conserven, melk en chocolade. 

"Driekwart van de Belgen weten niet precies wat de houdbaarheidsaanduidingen op etenswaren betekenen", zegt ook Franco Prontera van de app Too good to go in "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Kijk, ruik, proef

Via deze campagne wil Too Good To Go mensen aanzetten om eerst te kijken, te ruiken en te proeven voordat ze producten weggooien die ten minste houdbaar zijn tot een bepaalde datum. Op de verpakking komt een pictogram met daarop "kijk, ruik en proef voor je verspilt".

Dat extra label is volgens Too Good To Go geen overbodige luxe. Samen met Test-Aankoop deden ze een onderzoek naar het effect van het pictogram. "Bijna 70 procent van de consumenten denkt dat logo's duidelijker zijn dan tekst om het verschil te begrijpen tussen de "te gebruiken tot" en "ten minste houdbaar tot"-datum", zegt Simon November van Test-Aankoop.

De campagne heeft ook de goedkeuring van het FAVV, het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.

Het pictogram zal vanaf vandaag verschijnen op zo'n 200 producten van 14 voedselproducenten en winkels. Het gaat om producten zoals La Vache Qui Rit, Oikos, Hellmann's en Cora. Ook winkelketens als IKEA, Match & Smatch en Makro doen mee. 

Meest gelezen