Actie van Uber- en andere zelfstandige chauffeurs in Brussel voorbij, maar onvrede blijft

In Brussel hebben vandaag zo'n 200 limousinechauffeurs die onder meer werken via Uber betoogd. Ze  klagen dat de gewestregering nog steeds geen nieuw taxidecreet klaar heeft. De actievoerders reden van het Noordstation via de Kleine Ring naar het kabinet van Brussels minister-president Vervoort voor een overleg. Omdat ze daar niet de verhoopte antwoorden kregen, bleven ze daar een tijdje staan. Uiteindelijk heeft de politie de betoging ontbonden.

Honderden chauffeurs vertrokken vanochtend in stoet en luid toeterend richting het kabinet van Brussels-minister president Rudi Vervoort (PS). De limousinechauffeurs eisen dat er een grondige hervorming komt van het taxiplan. Het voorontwerp dat de minister-president gisteren onverwacht presenteerde, volstaat niet.

We zijn hier en we blijven

De chauffeurs blijven staan aan het kabinet van minister-president Vervoort

Het kabinet van Vervoort ligt op de Regentlaan, dat is zowat het drukste stuk van de Kleine Ring tussen Kunst-Wet en Belliard. Het overleg met de minister-president leverde volgens de chauffeurs niets op. De chauffeurs bleven voor het kabinet staan, in plaats van verder te rijden naar het Poelaertplein. "We zijn hier en we blijven", scandeerden ze. 

"Ze hebben geweigerd om ons de ordonnantie te tonen. Vooraleer we die mogen zien, moet ze eerst door de ministers goedgekeurd worden. We gaan morgen rond tafel zitten en persoonlijk gaan we alle ministers aanspreken vooraleer ze erover stemmen", zei Fernando Redondo van de Association Belge des Chauffeurs Limousines (ABCL). 

"Na 7 jaar wachten staan we in Brussel nog even ver, dat is niet normaal", zegt Asmaa Snaibi van het Gemeenschappelijk front van zelfstandige chauffeurs in "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Onvrede is groot

Het kabinet van minister-president Vervoort meldde dat ze tijdens het overleg de grote lijnen van het voorontwerp van ordonnantie van de taxihervorming hebben uiteengezet, maar wel "onder het uitdrukkelijke voorbehoud van de besprekingen die nog in de regering zullen plaatsvinden". 

Verder werd de planning van de onderhandelingen meegedeeld. "Zodra de ontwerpordonnantie in eerste lezing wordt goedgekeurd, zal zij worden voorgelegd aan de sectorale onderhandelingen", klonk het. 

Er zit niets in voor ons

Fernando Redondo van de Association Belge des Chauffeurs Limousines (ABCL)

De onvrede bij de Uber-chauffeurs is groot. "Er zit niets in voor ons", reageerde Redondo. "Er wordt over niets gepraat. Er is geen duidelijkheid over de numerus clausus of over mogelijke gelijkgestelde licenties in Vlaanderen en Wallonië." 

De uitwerking van de details zal duidelijk nog tijd en moeite vergen. De sectorfederaties hebben er genoeg van en laten verstaan dat ze in de toekomst overschakelen naar onaangekondigde acties.

Gevolgen voor het verkeer

Volgens de Brusselse politie was er veel woede bij de chauffeurs. Er was zelfs even sprake van impulsieve blokkades, maar uiteindelijk werd besloten om de actie af te sluiten. De colonne reed dus niet meer verder naar het Poelaertplein.

De manifestatie zorgde voor een beperkte verkeershinder. De files op de Kleine Ring liepen op tot maximaal een half uur. Nu is de situatie weer normaal. Er dreigt dus geen gevaar voor de avondspits. 

Het is niet de eerste keer dat de chauffeurs op straat komen. De manifestatie gaat uit van "Le Front Commun des associations de chauffeurs LVC en Belgique". Dat zijn mensen die in samenwerking met het bedrijf Uber, maar ook met gelijkaardige bedrijven en soms zelfs geheel zelfstandig met zelf aangekochte voertuigen, limousinediensten voorzien. Je herkent ze op de weg aan de nummerplaten die met een T-L beginnen.

Waarom nog maar eens protest ?

In het buitenland is er al lang "Uber pop": particulieren gebruiken hun eigen wagens om taxidiensten uit te voeren. Voor velen is het een leuke bijverdienste, voor anderen een voltijdse baan. In onze buurlanden leidt dat soms tot stevige ruzies met de klassieke taxisector. 

In ons land is "Uber pop" sinds 2015 verboden na een uitspraak van een Brusselse rechtbank. In Vlaanderen is er intussen wel een taxidecreet dat aan Uber enige vrijheid laat via de "verhuur van voertuigen met een chauffeur" – het zogenoemde "Uber X". Vaak gaat het dan om vervoer met redelijk luxueuze auto’s.

Na 2015 legde de Brusselse overheid nog extra beperkingen op, zelfs aan "Uber X". Zij mogen geen snelle opdrachten aannemen via de smartphone. Dat laatste is de regel bij "Uber pop" en de praktijk vindt bij grotere taxibedrijven nu ook ingang.

Hierop volgden twee grote demonstraties in maart en mei 2020, waarna minister-president Vervoort beloofde om snel werk te maken van een nieuw taxidecreet. Na anderhalf jaar is er echter nog steeds geen besluit. Daarom gaan de chauffeurs weer protesteren.

Intussen heeft minister-president Rudi Vervoort net wel een voorontwerp van ordonnatie klaar. Zo zou er een uniek statuut komen voor klassieke taxichauffeurs en chauffeurs van platformen zoals Uber, de platformen worden gereglementeerd en er komt een numerus clausus voor het aantal chauffeurs. Er zouden ook minimumtarieven komen.

De tekst moet wel nog door de hele Brusselse ministerraad worden besproken. De kans lijkt klein dat er dit jaar nog een definitieve wettekst komt.

Meest gelezen