Videospeler inladen...

Isaak (12) studeert als enige rolstoeler aan sportschool in Hasselt: "Gevoel dat ik er eindelijk bij hoor!"

Isaak Volders uit Hasselt is de enige rolstoelgebruiker aan de GO! Next Sportschool in Hasselt, en bij uitbreiding een van de weinigen in ons hele land. De 12-jarige wervelwind skate en racet als een toekomstig paralympisch kampioen en kiest met evenveel overtuiging voor een sportopleiding als zijn klasgenootjes. Radio 2 Limburg volgde de jonge atleet tijdens zijn keuzesport tennis, op de speelplaats en in de les wiskunde (op sporten na zijn beste vak).

De (basket)bal van Isaaks sportcarrière werd aan het rollen gebracht tijdens een officiële wedstrijd van het volwassenen rolstoelteam. De toen driejarige kleuter vroeg de binken zonder schroom om een pas tijdens de pauze, wierp de bal terug met al zijn kracht en dribbelde zich zo moeiteloos een weg naar het hart van de atleten. Sindsdien is de Hasselaar een kruisraket op snelheid. Hij werd Belgisch kampioen G-karate, won zilver op het wereldkampioenschap rolstoelskaten (WCMX) en verzilverde zijn dubbele deelname aan de Memorial Vandamme. Dat hij na de lagere school naar de GO! Next Sportschool Hasselt wilde gaan was dan ook een vanzelfsprekende keuze. “Logisch, maar niet gemakkelijk”, legt de 12-jarige sportman uit. “Ik ben geboren met spina bifida en hydrocefalie, een open rug en een waterhoofd in de volksmond. Het gevolg daarvan is dat mijn onderste zenuwen niet werken en ik nooit heb kunnen lopen. Het spreekt voor zich dat het een uitdaging is om te sporten met en tegen niet-rolstoelers.”

(Lees verder onder audio en foto.) 

Maar de wheelerkampioen gaat geen uitdaging uit de weg. Net als zijn medeleerlingen oefent hij vier uur per week een keuzesport. “Ik heb gekozen voor tennis”, zegt Isaak terwijl hij zijn opslag overtuigend demonstreert. “Elke week tegen niet-rolstoelers spelen was even wennen. Omdat ik lager zit, geraakt de bal niet altijd over het net en ook manoeuvreren is niet simpel. Mijn tennismaatjes springen gewoon opzij als ze achter de bal willen hollen. Maar als ik naar links of rechts moet rollen komen daar heel wat technische handelingen bij kijken. Gelukkig zijn de regels een beetje anders. Bij mij mag de bal twee keer botsen voor ik moet terugslaan, in plaats van één keer.”

Onklopbare doorzetter

“Eigenlijk kunnen wij heel wat van Isaak opsteken”, vindt klasgenoot Mathis Billen. “Hij is een onklopbare doorzetter en dat vinden we heel cool. Als ik tegen hem tennis, speel ik best niet te hoog, omdat hij de ballen dan moeilijk kan opvangen. Maar ik vind het helemaal niet erg om mijn spel een beetje aan te passen. In principe kan Isaak alles. Wist je dat hij zelfs mee gaat zwemmen met de klas?”

“Het is de eerste keer dat ik sport met iemand in een rolstoel”, gaat leeftijdsgenootje Cédric Wijnants verder. “We vormen een uitdagend groepje met z'n vieren. Wat mij vooral opvalt is de armkracht die Isaak nodig heeft. Terwijl hij slaat met zijn rakket moet hij ook zijn rolstoel voortbewegen. Hij is een waardige tegenstander." 

Voor leerlingen met leerstoornissen of mentale problemen krijgen wij middelen, maar voor iemand zoals Isaak moeten we zelf een uniek kader creëren terwijl we niet over de juiste kennis beschikken
Peter Vliegen, directeur GO! Next sportschool Hasselt

Na afloop van de tennisles is Isaak de enige persoon in een rolstoel op een drukke speelplaats vol sportieve tieners. “En dat terwijl hij zeker niet de enige jongere is met een motorische beperking die graag sport wil volgen in het reguliere onderwijs”, stelt Peter Vliegen, directeur van de GO! Next Sportschool Hasselt. “Voor leerlingen met mentale beperkingen of leerstoornissen krijgen wij middelen, maar voor iemand zoals Isaak moeten we zelf een uniek kader creëren. We doen dat met plezier, maar lopen vaak tegen muren op omdat we niet over de nodige kennis beschikken. Daarom kijken we richting het kabinet van Onderwijs en Sport om ons te ondersteunen bij het uitbouwen van een aangepast traject. De huidige eindtermen zijn nu eenmaal niet op maat van leerlingen met een fysieke beperking. We hebben een specifiek opgeleide trainer nodig om de jongen bij te staan in zijn sport en andere leraren te helpen bij het stellen van individueel afgestemde doelen. Eigenlijk is deze ondersteuning onontbeerlijk om in de toekomst nog meer jongeren met een motorische beperking de kans te geven om zich in het reguliere onderwijs te ontwikkelen in hun sport.”

Toekomstdromen

Na het belsignaal neemt Isaak met de hulp van een klasgenoot de lift naar het wiskundelokaal, waar hij een toets met score 16 op 18 terugkrijgt. "Wiskunde is mijn beste vak", zegt de bolleboos. "Maar ik droom eerder van een toekomst in de sport dan van een carrière als professor. Ik ga graag naar de sportschool en heb hier veel meer vrienden dan vorig jaar. Eindelijk heb ik het gevoel dat ik erbij hoor!" 

Meest gelezen