Radio 2

Zonnebeke kleurt opnieuw roze voor "Oktober Borstkankermaand"

Ook dit jaar laat de gemeente Zonnebeke enkele publieke gebouwen en plaatsen voor een maand in het roze oplichten. Tijdens oktober, de internationale maand van de strijd tegen borstkanker, wordt het bevolkingsonderzoek naar borstkanker extra in de kijker geplaatst. Zonnebeke wil zoveel mogelijk vrouwen van 50 tot 69 jaar aansporen om zich te laten screenen. Dit jaar wordt ook hulp van de bewoners van de woonzorgcentra gevraagd. 

De gemeente Zonnebeke wil met de roze gebouwen en allerlei acties van handelaars en verenigingen vrouwen tussen de 50 en 69 jaar aansporen om zich preventief te laten onderzoeken op borstkanker. De Zonnebeekse Naaimadammen naaiden zelfs een groot roze lint, dat aan de gevel van het gemeentehuis hangt. 

In Zonnebeke lieten al heel wat vrouwen van 50 tot 69 jaar zich preventief onderzoeken, maar dat kan nog iets beter, vindt schepen van Sociale Zaken, Joachim Jonckheere (#TEAM8980). "We zitten al op zo'n 67,2%, maar willen graag aan minstens 75% geraken. Zo'n screeninng is heel belangrijk om borstkanker te ontdekken in een vroeg stadium. Want hoe vroeger het ontdekt wordt, hoe hoger de kans op genezing. Met alle acties willen we de vrouwen in onze gemeente zo goed mogelijk informeren over het bevolkingsonderzoek naar borstkanker. Het is belangrijk om de drempels te verlagen en het onderwerp bespreekbaar te maken."

Ook bewoners woonzorgcentra springen bij

Ook de bewoners en vrijwilligers van het woonzorgcentrum Sint-Jozef in Zonnebeke staken hun handen uit de mouwen om de acties meer aandacht te geven. Samen schilderden ze een groot hart en haakten ze een bijpassende reuze-BH. Maar 2 bewoners gingen nog een stapje verder. Marie-Thérèse (87) en Yvonne (91) haakten en breiden de afgelopen week roze lintjes voor alle bewoners van het woonzorgcentrum. "We zullen de lintjes de hele maand oktober dragen."

Radio 2

Het is voor de eerste keer dat de woonzorgcentra in Zonnebeke ook deelnemen aan de campagnes tegen borstkanker. Volgens Veerle Pierpont, ergotherapeut in het woonzorgcentrum Sint-Jozef, kunnen zij een grote doelgroep bereiken: "Een aantal van onze bewoners kreeg ooit te maken met borstkanker. En vooral heel wat van onze bezoekers zitten in de leeftijdscategorie die in aanmerking komt voor het preventieve borstonderzoek. Met het hart en de reuze-BH aan de inkom willen we niet alleen onze bezoekers sensibiliseren, maar ook de slachtoffers van borstkanker een hart onder de riem steken."

Meest gelezen