picture alliance / Dutch Photo Press

Wereldwijde storing bij Facebook, Instagram en WhatsApp voorbij, uitval veroorzaakt tijdens bijwerken systemen

Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger kunnen weer gebruikt worden na de urenlange storing waarmee ze gisteravond kampten. Facebook laat weten dat een defecte  aanpassing aan de configuratie de oorzaak van de uitval is. Volgens het bedrijf zijn er geen aanwijzingen dat de data van de gebruikers tijdens de storing onbeschermd zijn geweest. 3,5 miljard gebruikers hadden bijna 6 uur lang geen toegang tot de sociale media en hun berichtendiensten.

Wie gisteravond een bericht wilde sturen via WhatsApp of Messenger, of een foto of story op Instagram of Facebook wilde zetten, was eraan voor de moeite, want al deze onlinetoepassingen van de Amerikaanse technologiegigant Facebook waren niet of niet goed te bereiken door een wereldwijde storing.

Iets voor middernacht doken de eerste tekenen van herstel op. Intussen zijn de apps weer bereikbaar. 

Facebook noemt in een mededeling de defecte configuratie-aanpassingen aan de routers de voornaamste oorzaak van de bijna zes uur durende storing. Daardoor hadden zo'n 3,5 miljard gebruikers geen toegang tot hun sociale media en hun berichtendiensten.

"Onze technische teams zijn erachter gekomen dat veranderingen aan de configuratie van de routers die het netwerkverkeer tussen de datacentra coördineren de problemen hebben veroorzaakt", laat Facebook weten. "Die zorgden voor onderbrekingen in de communicatie en legden de diensten stil." 

Ook binnen Facebook zelf was het grote chaos omdat ook hun interne werkplek platlag.

Socialemedia-expert Tim Verheyden

De onderliggende problemen zorgden er ook voor dat de interne systemen van het bedrijf plat lagen, waardoor het ook voor hen moeilijker was om snel met een oplossing te komen. Er moest zelfs een team fysiek naar het datacentrum in de Amerikaanse staat Californië gestuurd worden om de problemen op te lossen. "Blijkbaar was Facebook even totaal onbereikbaar alsof iemand alle kabels in het servercentrum had uitgetrokken", zegt socialemedia-expert Tim Verheyden in "De ochtend" op Radio 1. "Men is manueel alles moeten gaan resetten, want ook binnen Facebook was het grote chaos, men kon niet meer mailen, enzovoort, omdat ook hun interne werkplek Facebook Workplace platlag."

Tim Verheyden geeft meer uitleg bij de problemen bij Facebook:

Zowel Facebook als Instagram en WhatsApp verontschuldigden zich uitvoerig voor de langdurige uitval. Volgens Facebook zijn er geen aanwijzingen dat data van gebruikers onbeschermd zijn geweest tijdens de wereldwijde storing. "Ik denk dat we Facebook hierin moeten geloven", zegt Tim Verheyden. "Facebook is voor buitenaf een heel erg goed beschermd bedrijf, de gegevensdata van miljarden gebruikers wereldwijd die wil je niet zomaar op straat gooien, hun standaarden zijn heel erg hoog." 

Imagoschade

Facebook had de afgelopen weken al zware imagoschade opgelopen nadat voormalig medewerkster Frances Haugen een boekje had opengedaan over de onfrisse interne keuken van het bedrijf van Mark Zuckerberg.

Frances Haugen getuigt vandaag in een senaatszitting. "Die gaat vooral focussen op de gevolgen van Instagram voor kinderen, dus mogelijk krijgen we daar niet het hele verhaal te horen", zegt Verheyden. "Maar zij heeft al die interne documenten ook bezorgd aan de financiële toezichtshouder, die moet toezien op de transparantie naar de aandeelhouders toe. Maar hoe je het ook draait of keert, de kritiek is niet nieuw en er is tot op heden zeer weinig veranderd. En de gebruikers blijven en de advertentie-inkomsten groeien." 

Dat de apps van Facebook urenlang collectief niet bereikbaar waren, heeft de aandelen van het bedrijf ook geen deugd gedaan. Het aandeel verloor 5,5 procent van zijn waarde. 

Miljarden gebruikers

Op de website Downdetector was duidelijk te zien dat tienduizenden mensen sinds 17.44 uur gisteravond een grote storing melden met deze toepassingen. Volgens Downdetector gaat dit om "de grootste storing die ooit opgemerkt is". 

Facebook heeft wereldwijd 2,8 miljard maandelijks actieve gebruikers, meer dan 1,3 miljard mensen gebruiken Messenger om berichtjes te sturen, WhatsApp telt ruim 2 miljard gebruikers en bij Instagram zijn dat er 1 miljard.

Door de problemen bij Facebook ondervonden ook talloze andere websites apps en computerspelletjes problemen, want Facebook wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om in te loggen.  

Tim Verheyden in "Laat": "Toont nog maar eens aan hoe dominant 1 bedrijf kan zijn in manier waarop wij communiceren"

Videospeler inladen...

Meest gelezen