Boerinneke overgenomen door Italiaanse speler: waarom familiebedrijven zelden generaties doorgaan

Chocopastaproducent Boerinneke komt in Italiaanse handen. Met de overname door Nutkao komt er zo een einde aan bijna 70 jaar familiebedrijf. "Of het een geslaagde zet is zal nog moeten blijken, maar het is niet abnormaal dat een familiebedrijf de derde generatie niet overleeft", weet professor economie aan de Universiteit Hasselt, Anneleen Michiels.

Met een omzet van 14 miljoen euro is Boerinneke na concurrent Nutella het grootste merk van chocoladepasta in België. Het is al sinds 1955 in handen van de familie Van Weyenberg, maar daar komt nu een einde aan want het Italiaanse Nutkao neemt het bedrijf uit het Antwerpse Sint-Amands over. 

Nutkao is op zijn beurt een wereldspeler met een omzet van 200 miljoen euro. Het bedrijf heeft al vestigingen in Italië, de VS en Ghana. Met België erbij wil Nutkao verder uitbreiden in Europa. "Of het overnemen van Boerinneke een goede zet is van Nutkao zal de toekomst nog moeten uitwijzen, maar het kan wel een goed teken zijn dat ook Nutkao een familiebedrijf is", zegt Anneleen Michiels, professor economie aan de Universiteit Hasselt in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Bekijk het verslag uit "Laat journaal" hier:

Videospeler inladen...

"Nutkao zal bij het overnameproces meer rekening houden met die emotionele component die aanwezig is bij familiebedrijven, en dat kan een rol spelen in het feit of dit een succesvolle overdracht wordt of niet", aldus Michiels.

Beluister hier het volledige gesprek met professor economie Anneleen Michiels in "De wereld vandaag" op Radio 1:

Derde generatie

Het is in ieder geval niet abnormaal dat een familiebedrijf uiteindelijk doorverkocht of stopgezet wordt. Zeker niet als het bedrijf in handen is van de derde generatie familieleden, zoals bij Boerinneke. "Het merendeel van de familiebedrijven gaat over naar de volgende generatie, maar internationale cijfers zeggen dat slechts ongeveer 15 procent van de familiebedrijven een derde generatie overleeft", weet Michiels.

Daarvoor kunnen volgens Michiels verschillende redenen zijn. "Soms heeft de volgende generatie geen interesse om het bedrijf over te nemen, maar het kan ook dat er gewoon geen bekwame opvolgers zijn of dat het zelfs niet bespreekbaar is om een opvolgingsproces binnen de familie te doen."

Naast het juridische en financiële, is het verkopen van een familiebedrijf vooral een emotioneel proces

Waarom Boerinneke de keuze maakt om overgenomen te worden is niet bekend, maar eerder gaf Hans Van Weyenberg van Boerinneke al aan het bedrijf te willen verkopen omdat hij zichzelf geen verkoper vond en via zijn vader in het bedrijf was beland. "Het gebeurt vaker dat kinderen een beetje tegen wil en dank in een bedrijf rollen", zegt Michiels. "Het is dan een heel moeilijke beslissing om het bedrijf te verkopen. Het blijft natuurlijk het bedrijf dat je ouders en grootouders decennialang hebben opgebouwd. Buiten het feit dat dat juridisch en financieel heel ingewikkeld is, is dat dus vooral een emotioneel proces." 

Meest gelezen