Transporteconome: "Gratis openbaar vervoer eigenlijk niet zo'n goed idee"

Het voorstel van PS-voorzitter Paul Magnette om de trein gratis te maken voor wie jonger dan 25 en ouder dan 65 is, stuit op heel wat kritiek. Transporteconome Katrien De Langhe (Universiteit Antwerpen) vindt het geen goed idee. Niet omdat "gratis niet bestaat", maar omdat ze het verkeerd vindt om transport op die manier te stimuleren. Ze heeft ook bedenkingen bij de kosten van de maatregel, zoals die door Magnette worden voorgesteld. Al geeft ze ook toe dat ook voor het autoverkeer niet alle werkelijke kosten in rekening worden gebracht.

"Transport is niet iets dat we willen stimuleren", zegt De Langhe in "De wereld vandaag", op Radio 1. "Het heeft geen inherente meerwaarde zoals bijvoorbeeld onderwijs. Het heeft geen baten voor de maatschappij om extra transport te genereren."

Vanuit klimaatoogpunt is openbaar vervoer een betere optie dan dat we allemaal in onze eigen auto te stappen

Transporteconome Katrien De Langhe (Universiteit Antwerpen)

Dat meer openbaar vervoer een rol kan spelen bij het streven naar meer duurzaamheid, ontkent ze niet . "Vanuit klimaatoogpunt is openbaar vervoer een betere optie dan dat we allemaal in onze eigen auto te stappen." 

Alleen is het niet bewezen dat meer mensen hun auto laten staan als je het openbaar vervoer gratis maakt. Katrien De Langhe verwijst naar Hasselt, waar in het verleden is geëxperimenteerd met gratis stadsvervoer. "Er zaten inderdaad meer mensen op de bus toen die gratis was: niet noodzakelijk mensen die uit hun auto waren gestapt, maar ook mensen die hun fiets hadden laten staan of niet meer te voet gingen." Het is met andere woorden niet één op één.

We moeten een goed zicht hebben op de kosten die mensen veroorzaken als ze zich verplaatsen

Transporteconome Katrien De Langhe (Universiteit Antwerpen)

De Langhe plaatst ook vraagtekens bij de kosten die Magnette voorrekent voor gratis treinen voor wie jonger dan 25 en ouder dan 65 is: 150 miljoen euro of 5 procent van het budget van de NMBS. "Je mag niet alleen de tickets in rekening brengen. Als meer mensen de trein gaan nemen omdat die gratis is, gaan de kosten ook oplopen." De Langhe wijst erop dat sommige treinen nu al vol zitten. Meer reizigers betekent dan ook meer treinen, en dus hogere kosten. 

"We moeten een goed zicht hebben op de kosten die mensen veroorzaken als ze zich verplaatsen", zegt de transporteconome. Ze geeft toe dat nu ook niet alle kosten van het autoverkeer worden doorgerekend. Waarmee ze eigenlijk ook zegt dat de discussie over de kosten van het openbaar vervoer moet worden opengetrokken naar een discussie over alle vormen van vervoer.

Meest gelezen