53 kustchefs steunen Belgische vissers tijdens actie "Zee van Smaak"

Van 15 oktober tot 15 november 2021 zetten 53 kustchefs de "Zee van Smaak" op hun kaart, waarbij ze de lokale producten uit de Noordzee promoten. De actie verbindt de streekgastronomie met de duurzame Noordzeevis.

De toeristische dienst Westtoer wil met de campagne "Zee van Smaak" de nieuwe samenwerking tusssen de 53 kustchefs en de Belgische vissers in Nieuwpoort, Oostende en Zeebruggge benadrukken. "Van boord tot bord" is het thema en benadrukt hoe snel verse vis uit de Noordzee op ons culinair bord terecht komt. Het zet bovendien de duurzame en lokale vissers in de kijker. 

"De kustchefs zijn de ambassadeurs die elke dag opnieuw een uniek verhaal vertellen", zegt Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD), gedeputeerde en voorzitter van Westtoer. “De kust telt tientallen grote en kleine adressen die verse Noordzeevis op de menukaart plaatsen."

Kabeljauw en zeetong kent iedereen. Wij gaan op zoek naar seizoensgebonden vis

Guido Fracque, Villa De Torre in De Haan

Een van die adresjes is Villa De Torre in De Haan. "We zijn een specialiteitenrestaurant voor al wat uit de Noordzee komt", zegt duurzaamheidcoach Guido Francque." Omwille van de duurzaamheid gaan wij aan slag met lokale producten. We willen mensen ook minder bekende vis leren kennen. Kabeljauw en zeetong kent iedereen. Van tonijn en scampi gruwelen we al helemaal, omdat ze niet van bij ons zijn. Wij gaan op zoek naar seizoensgebonden vis.”

Kim van Dam

Zee van Smaak is ook een manier om toeristen buiten de zomermaanden naar de kust te lokken. Stefaan Gheysen, algemeen directeur van Westtoer: “Dit is een sterk inhoudelijk verhaal om de kust bij een breed publiek te positioneren als een eigentijdse reisbestemming. De nieuwe actie maakt deel uit van de seizoenverbreding van het kusttoerisme en ondersteunt de vele toeristische ondernemers.”

Meest gelezen