Busmaatschappij Pajot Tours over hoge dieselprijzen: "Een pak meer betalen, zonder extra inkomsten"

De ongezien hoge dieselprijzen zijn niet alleen vervelend voor mensen met een dieselwagen, ook busmaatschappijen moeten rekening houden met serieus hogere kosten. "Op drie weken tijd betalen we 1.050 euro meer voor dezelfde hoeveelheid diesel."

"Ik heb deze week de berekening gemaakt", begint Patrick Jacobs van busmaatschappij Pajot Tours in Lennik. "Voor een levering van 15.000 liter diesel is er op drie weken tijd een verhoging gekomen van 0,07 euro per liter. Dat betekent dat we voor dezelfde hoeveelheid diesel 1.050 euro meer betalen, zonder dat we extra inkomsten hebben. En dat op drie weken tijd."

Pajot Tours verzorgt het busvervoer voor scholen in de omgeving en doet ook uitstappen van verenigingen. "Met één tank komen we gemiddeld twee tot drie weken toe." De hogere dieselprijzen doorrekenen aan de klanten, kan volgens Jacobs niet zomaar. "Het schoolvervoer dat we doen, werkt via contracten van drie tot vier jaar. Die prijzen liggen vast. Het staat niet in ons contract dat we toeslag kunnen vragen bij hogere brandstofprijzen. Het enige dat we kunnen doen, is bij nieuwe offertes en contracten een toeslag van drie procent aanrekenen." 

Klanten verloren

Volgens Jacobs is de dieselprijs niet het enige dat gestegen is. "Alles is duurder. De prijzen van de banden van de bussen zijn ook met zeven  procent gestegen, het onderhoud wordt ook duurder." Niet alle klanten hebben begrip voor de prijsverhoging van sommige ritten. "Sommige klanten vergelijken onze prijzen nu met die van vorig jaar, maar vorig jaar hebben we heel lang stil gelegen door corona, dus is het logisch dat onze prijzen toen heel laag waren. Sommige klanten verliezen we dus doordat sommige concurerende busbedrijven hun prijzen misschien lager zijn."

Meest gelezen