Harold Versteeg | Hollandse Hoogte / ANP

Nederland zegt niet langer "neen", maar "ja" tegen reclamefolders (en bespaart zo 27 miljoen kilo papier per jaar)

Steeds meer steden in Nederland veranderen hun brievenbusstickerbeleid. In plaats van de ‘neen’-sticker die ongeadresseerde reclame moet weren, introduceren ze de ‘ja’-sticker voor mensen die wél nog graag folders ontvangen. Hiermee willen ze papierverspilling tegengaan. Met succes: sinds de invoering bespaarden onze noorderburen al 27 miljoen kilo aan papier. Tijd om ook in ons land te introduceren? Wel als het van de Vlaamse ombudsman afhangt.

Zestien Nederlandse gemeenten, waaronder vier grote steden, voerden sinds begin 2018 het principe van de ‘ja’-sticker in. Nog een tiental heeft een lancering op de planning staan. Het nieuwe beleid mist zijn effect niet: volgens NOS daalde het percentage huishoudens dat reclame ontvangt in Amsterdam van 49 naar 19 procent, en in Utrecht van 48 naar 11 procent.

"Reclamesector rapporteert geen cijfers"

Had het van de Vlaamse ombudsman Bart Weekers afgehangen, kon Vlaanderen vandaag soortgelijke cijfers voorschotelen. “Ook wij voerden het debat om de ‘ja’-sticker te lanceren. De Vlaamse regering koos uiteindelijk in samenspraak met de reclamesector voor het behoud en de versterking van de ‘neen’-sticker.” Nochtans waren volgens Weekers steden als Gent en Leuven te vinden voor de ommezwaai.

Beluister hier het volledige gesprek met ombudsman Bart Weekers uit "De Wereld Vandaag" en lees daaronder verder:

De ombudsman heeft er het raden naar hoeveel huishoudens vandaag van de ‘neen’-sticker gebruikmaken. “De reclamesector hoort dit te rapporteren aan OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, maar dat doen ze tot op heden niet. We nodigen hen uit om de cijfers bekend te maken. Als blijkt dat de 'neen'-sticker zijn werk doet en het aantal klachten meevalt, dan schaar ik me er helemaal achter.”

"Tijden zijn veranderd"

Hoe dan ook hoopt Weekers dat de digitale tijd waarin we leven een vermindering van papieren reclame met zich meebrengt. “De situatie is vandaag anders dan vier à vijf jaar geleden, toen we ons laatste rapport over deze materie schreven. Toen bestonden bijvoorbeeld nog de witte en de gele gids. Die zijn intussen verleden tijd, net zoals straks De Streekkrant die enkel nog digitaal zal verschijnen.”

Meest gelezen