Ook voor tweedehandswagens betaal je nu meer dan vóór corona: "Spanning tussen beperkt aanbod en grote vraag"

Tweedehandswagens zijn het voorbije anderhalf jaar met 10 tot 15 procent duurder geworden. Dat blijkt uit cijfers van autosectorfederatie Febiac waarover De Tijd bericht. Een tekort aan computerchips en twijfels en uitstel bij de aankoop van nieuwe wagens spelen daarin een rol.

Wie nu een wagen tweedehands wil aanschaffen, moet over algemeen heel wat dieper in de buidel tasten dan vóór de coronacrisis. Prijsstijgingen van 10 procent of meer voor meer recente modellen, benzinewagens en SUV's zijn niet van de lucht, zo leren cijfers van mobiliteitsfederaties Traxio en Febiac.

Bekijk hieronder het verslag uit "Het journaal":

Videospeler inladen...

"We zien al enkele maanden een spanning tussen de vraag en het aanbod", zegt woordvoerder Filip Rylant van Traxio. Voor een verklaring moeten we terug naar het tekort aan computerchips dat de laatste maanden aan de oppervlakte is gekomen. "Tijdens de coronacrisis zijn er minder wagens geproduceerd", weet Rylant. "Men heeft toen minder slots gereserveerd voor halfgeleiders, de computerchips. Die plek is ingenomen door andere producenten van elektronisch materiaal."

Dat maakt dat veel autoproducenten nu dus op hun chips zitten te wachten en veel minder snel dan verhoopt kunnen produceren. "Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat mensen minder snel hun nieuwe wagen geleverd krijgen. Daardoor komen er ook minder tweedehandswagens op de markt. Ook worden leasingcontracten verlengd, waardoor er ook langs die kant minder instroom is."

Twijfels

En ook aan de vraagzijde spot Rylant een opvallend fenomeen. "Wie dringend een nieuwe wagen nodig heeft, bijvoorbeeld na een ongeval, zit ook met die lange levertermijnen. Zij zijn verplicht om naar de tweedehandsmarkt te gaan."

Maar zelfs bij de minder dringende gevallen wordt nu meer naar occasies gelonkt. Dat komt door de strengere uitstootnormen en mogelijke aanpassing van autobelastingen. "Mensen twijfelen of ze op termijn de juiste keuze maken en niet afgestraft zullen worden voor de aankoop van een benzine- of dieselwagen. Zij opteren momenteel liever veiligheidshalve voor een tweedehandswagen, waarvan de aankoopprijs lager ligt. Als je die dan na een paar jaar verkoopt, is het 'verlies' ook minder dan bij een nieuwe wagen."

Traxio verwacht dat het chiptekort tegen midden volgend jaar opgelost zal zijn. Dan wordt het aanbod weer wat ruimer en zal de prijs van een tweedehandswagen weer wat draaglijker worden. "We rekenen nu op een normalisering binnen 6 à 9 maanden."

Meest gelezen