Foto: Radio 2

Werken aan Royerssluis en Oosterweelknoop officieel begonnen: ze zullen 6 jaar duren en kosten 500 miljoen euro

De werken aan de Oosterweelknoop en de Royerssluis zijn gestart. Die moeten de haven van Antwerpen toegankelijker maken. Lydia Peeters (Open VLD), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken, haalde symbolisch de eerste steen van de sluis uit de grond. Er wordt 500 miljoen euro vrijgemaakt voor de werken, die zo'n zes jaar zullen duren.

De bouw van de Oosterweelknoop en de renovatie van de Royerssluis zijn een onderdeel van het grotere project van de Oosterweelverbinding. Bedoeling is om de bereikbaarheid van de haven te verbeteren. 

Oosterweelknoop

De Oosterweelknoop, het toekomstige op- en afrittencomplex in het zuidelijke deel van de Antwerpse haven, geeft de haven en het Eilandje een rechtstreekse aansluiting op de Antwerpse Ring. "Tegen 2030 zal je van dat knooppunt naar Linkeroever kunnen rijden via de Scheldetunnel, of naar het noorden van de Ring via de Kanaaltunnels", vertelt projectleider Sofie Nullens.

Royerssluis

Met de renovatie van de Royerssluis zal de toegankelijkheid van de haven en het Albertkanaal verbeteren. "We spreken zelfs over volledige nieuwbouw", legt Nullens uit. "We zullen de sluis volledig slopen, om ze daarna te verlengen en te verbreden. Ze zal van 180 naar 230 meter lengte gaan. En ze wordt 36 meter breed tegenover 22 meter vandaag. Met die extra 14 meter hopen we de binnenvaart te stimuleren."

We willen zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg halen, daarom verbreden we de Royerssluis

Sofie Nullens, projectleider

"We willen meer focussen op de binnenvaart en minder op de zeevaart. In het kader van de modal shift willen we zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg halen. We verwachten dat eind 2027 de eerste schepen van vierbaksduwvaart, dat is een boot die vier platformen met extra vracht voortduwt, door de sluis kunnen varen", aldus Nullens.

Lantis zal instaan voor de financiering van het Oosterweelknooppunt. De Vlaamse overheid en Port of Antwerp financieren het merendeel van de 288 miljoen euro die naar de sluisrenovatie gaan. In totaal wordt er 500 miljoen euro voorzien voor de werken.

Meest gelezen