fotografie peter Hilz (C)

Aantal tramongevallen in Brussel gedaald: "Maar blijf voorzichtig want vallende bladeren maken de tramsporen glad"

De MIVB zag het aantal tramongevallen in 2020 voor het vijfde jaar op rij dalen. De coronacrisis zorgde ervoor dat die daling nog groter was dan vorige jaren, omdat er in die periode minder verkeer was. En toch roept de MIVB op om voorzichtig te blijven, zeker nu de tramsporen vaak glad zijn door vallende bladeren. Want een tram kan niet zo makkelijk remmen als een auto.  

Het aantal verkeersongevallen waarbij een tram van de MIVB betrokken was, daalde met 30% tussen 2019 en 2020. Een daling die al sinds 2016 is ingezet. De coronacrisis speelde daarbij ook een rol omdat mensen in die periode minder vaak de tram namen en er minder mensen op de baan waren. 

Lange remafstand

In 2020 gebeurden er toch nog 27 tramongevallen waarbij voetgangers betrokken waren, en er waren 19 aanrijdingen met fietsers. En daarom zet de MIVB haar bewustmakingscampagnes verder. Zeker nu aan het begin van de herfst de sporen gladder zijn door vallende bladeren en trams dus moeilijker kunnen remmen. Een tram die 40 km/u rijdt, heeft 40 meter nodig om te stoppen. En nu de mensen weer meer buiten komen in de stad, is de kans groot dat zij opnieuw moeten wennen aan de aanwezigheid van meer verkeer en trams.

De MIVB wil ook nog meegeven dat een tram voorrang heeft om technische en veiligheidsredenen, omdat die niet zo snel kan stoppen als een voertuig op banden. Daarom is het belangrijk dat fietsers opzij gaan als er een tram aankomt en dat voetgangers de verkeerslichten respecteren. 

Meest gelezen