BEKIJK: Zo ziet een snelweg die ondertunneld is eruit. Maastricht deed het Houthalen-Helchteren 5 jaar geleden al voor

Houthalen en Helchteren krijgen elk een tunnel voor het doorgaand verkeer. Na 50 jaar heeft de Vlaamse regering die knoop voor de Noord-Zuid-verbinding in Limburg eindelijk kunnen doorhakken. De Nederlandse stad Maastricht maakte meer dan tien jaar geleden dezelfde keuze.  Buurtbewoner Vincent Grummer is lyrisch. "We leefden hier vlakbij een snelweg en nu wonen we in een park. Achteraf denk ik, hoe hebben we daar ooit zo kunnen wonen." 

De Vlaamse regering besliste vorige week dat Houthalen en Helchteren elk een tunnel zullen krijgen om zo de verkeersoverlast en het fileleed op te lossen. Daarmee komt wellicht een einde aan een zoektocht van precies 50 jaar naar een oplossing voor de Noord-Zuid-verbinding, een van de belangrijkste verkeersassen in Limburg. 

In Maastricht duurde die zoektocht minder lang maar ook daar gingen al in de jaren 80 van de vorige eeuw stemmen op om het probleem van de stadssnelweg aan te pakken. En er zijn nog gelijkenissen, zo was er ook in Maastricht even sprake van een omleidingsweg en ook daar sneuvelde dat plan omwille van de natuur en de waterwinning. Maastricht koos uiteindelijk voor een tweelaagse tunnel, een tunnel voor het doorgaand verkeer van de autosnelweg A2 en eentje voor het lokale verkeer, kostprijs 850 miljoen euro. Net iets meer dan de twee tunnels in Houthalen-Helchteren zijn begroot.

Lex van Moorsel volgde als journalist van de regionale zender L1 de besluitvorming over de tunnel en de bouw ervan op de voet. Vincent Grummer kwam in 1992 pal tegen de toen nog bovengrondse autosnelweg wonen omdat ook het station vlakbij was  - "en dat was handig voor het werk" - maar hoopte van in het begin dat er ooit een tunnel zou komen.  Beide Maastrichtenaren wandelen nu samen over de Groene Loper die bovenop de 2,3 kilometer lange tunnel werd aangelegd. Radio 2 Limburg wandelde met hen mee. Beluister hier de reportage. 

Alleen maar lof

Waar eens auto koning was, flaneren nu ouderen, skaten de jongeren en fietst zowat iedereen. Ze komen woorden van lof te kort voor de metamorfose die dit stadsdeel onderging. "Vroeger vormde de autosnelweg een fysieke barrière tussen de verschillende wijken", zegt Lex. "Er waren vijf kruispunten met verkeerslichten op de snelweg, er mocht maar vijftig gereden worden en dat veroorzaakte elke dag opnieuw verkeersopstoppingen. Mensen keken hier niet alleen voortdurend op auto's maar roken ze ook". Vincent zag hier de ene na de andere kopstaartbotsing. "Hier voor mijn deur is menig Nederlands vakantieplan in de kiem gesmoord".

Het verschil met nu kan niet groter zijn. De kruispunten van weleer zijn her en der omgevormd tot pleintjes."En die zorgen net voor verbinding tussen de eens gescheiden stadswijken", zegt Lex. Vincent ziet zijn leefomgeving dan weer met de dag vergroenen. De Groene Loper heeft zijn naam niet gestolen,  1800 bomen zijn er aangeplant. "Ik woon nu in een park", glundert Vincent. De waardevermeerdering van zijn woning is mooi meegenomen. "Maar die bestaat alleen op papier, want ik ben niet van plan om mijn woning te verkopen en hier weg te gaan".

Lex wijst intussen op de vele bouwprojecten die aan de gang zijn op de plekken waar oude flatgebouwen stonden. "Dit is een aantrekkelijke wijk intussen waar mensen willen komen wonen". 

Geduldig zijn, het komt goed

Buurtbewoner Vincent Grummer

De aanleg van de Koning Willem-Alexandertunnel duurde vijf jaar, net zolang als de bouw van de tunnels in Houthalen en Helchteren zal duren. Het was geen pretje, moet buurtbewoner Vincent toegeven. "We hebben vijf jaar stof gehapt maar toch stond ik elke dag tegen mijn tuinhek geplakt om de bouwwerken te bewonderen. Het waren echt technische hoogstandjes die we te zien kregen".   

Goede raad voor Houthalen-Helchteren

 Vincent is vol lof voor de manier waarop er tijdens de werken is gecommuniceerd naar de buurt toe. "We wisten altijd waar we terecht konden met onze vragen en kregen voortdurend uitleg over de voortgang van de werken". En dat is meteen ook de raad die Lex heeft voor de politici en de bouwheren hier bij ons. "Zet maximaal in op communicatie. Zorg voor een draagvlak en aan het einde van de rit heb je alleen maar tevreden mensen". De raad van buurtbewoner Vincent voor de inwoners van Houthalen is kort maar krachtig. "Geduldig zijn, het komt goed. Het gaat nooit snel genoeg maar het komt goed en je krijgt er iets ontzettend moois voor in de plaats". 

Meest gelezen